130004 Organisation

Detaljer
Skov & Landskab
Tidligst mulig placeringBachelor 1. år til Bachelor 2. år
VarighedUdenfor blokstruktur
 
Pointværdi9 (ECTS)
KursustypeBachelorkursus
 
EksamenSluteksamen

mundtlig eksamen


Alle hjælpemidler tilladt

Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur
 
Rammer for undervisningNødebo
 
BlokplaceringUdenfor blokstruktur
Ugestruktur: Udenfor ugestruktur
 
UndervisningssprogDansk
 
Kompetenceområder
Den studerende skal
·tilegne sig grundlæggende viden om ledelse, rekruttering og udvælgelse af medarbejdere
·opnå færdigheder i at udvikle egne og andres evner til samarbejde i og mellem grupper baseret på indsigt i den psykologiske baggrund for menneskelig adfærd, både som individ og som deltager i et socialt samspil
·udvikle færdigheder i at kunne analysere og iværksætte nødvendig udvikling af alle medarbejdergrupper
·opnå forståelse for virksomheden som en foranderlig organisation i samspil med dens omgivelser
·opnå en opfattelse af lederens ansvar for egen udvikling af lederskab og viden i relation til egen karriere og virksomhedens behov.
 
Kursets målsætning
Forståelse for samspillet mellem individ, gruppe og organisation er af afgørende betydning, når skov- og landskabsingeniøren skal indgå i ledelses-, samarbejds- og projektmæssige sammenhænge, og navnlig når der skal arbejdes med udvikling og organisering af arbejdsprocesser.
 
Kursusindhold
Faget er et af de fire kernefag på 1. del.
Som sådan understøtter det virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til menneskeligt samspil i arbejdslivet og organisationer.
Faget koordineres med årgangens egne holdtræningsaktiviteter og gruppeprocesser i forbindelse med 1. semesters Emneprojekt.
Faget danner desuden grundlag for kernefaget Ledelse og rådgivning på 2. del, og den samlede erhvervede kompetence på fagområdet er et vigtigt bidrag til det afsluttende tema i Drift og Forvaltning.

Følgende emner tages op i faget:
1. semester
·Introduktion
·Begrebsdefinitioner
·Arbejdssociologi
·Individet i organisationen
·Den enkelte (individualpykologi)
·Grupper og uformel struktur (gruppepsykologi)
·Trivsel og motivation

2. semester
·Klassiske ledelsesformer
·Autoritet, magt og indflydelse
·Organisationens byggeklodser - struktur - opgaver - teknologi - aktører

3. semester
·Organisationsteori
·Organisationsteori generelt
·Organisationskultur
·Beslutningsprocesser
·Strategi og strategiske processer
·Forandring, omstilling og fornyelse
·Personaleudvikling
·Rekruttering/udvælgelse og introduktion
·Leder- og medarbejderudvikling


 
Undervisningsform
Undervisningen, der strækker sig over de første tre semestre, forgår som holdundervisning med illustrerende cases og gruppeopgaver. Der kan optræde gæstelærere.
 
Litteraturhenvisninger
Litteratur: · Ledelse og Samarbejde, C. Christiansen, Trojka, 2. udg. 1998· Organisationsteori, Bakka & Fivelsdal, Handelshøjskolen, 3. udg., 4. oplag, 1999· Organisationspsykologi, Edgar H. Schein, Systime, 2. udgave, 1993· Structure in Fives, Henry Mintzberg, Prentice-Hall, ?. udgave, ?· Understanding Organizations, C. Handy, Penguin Books, 4. udgave, 1993 (kapitel 2 og 6)· Selvvalgt litteratur i forbindelse med projektet· Supplerende materiale i form af gruppeopgaver, cases, notater m.m.
 
Kursusansvarlig
Jens Erik Parsby, jpa@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovskolen, Tlf: 3528
 
Studienævn
Studienævn SLING
 
Kursusbeskrivelsesomfang
forelæsninger100
kollokvier55
forberedelse105
eksamen10

270