Department of Large Animal Sciences | |||||||||||||
Earliest Possible Year | MSc. 1 year | ||||||||||||
Duration | One block | ||||||||||||
Credits | 18 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||
Examination | Continuous Assessment written examination and oral examination Practical Examination All aids allowed Description of Examination: Godkendelse af øvelsesrapport vedr. population samt en samlet bedømmelse af temaprojektrapport og mundtlig prøve. Temaprojektrapporten skal afleveres inden for de 8 undervisningsuger Weight: Der er ingen vægtning 13-point scale, external examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, seminarer, øvelser, herunder besætningsbesøg sammen med undervisere, og projektvejledning - alt afviklet over en periode på 8 uger. Udbydes kun i foråret 2006 som led i overflytningsordningen | ||||||||||||
Block Placement | Blok 3 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Deltagere i øvelsesundervisning (personer): Mindre husdyr max 25, svin max 24 og kvæg resten | ||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||
Der skal ikke beskrives kompetencemål. | |||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Den studerende skal få træning i analyse af populationers sundhedsstatus samt udarbejdelse og implementering af rådgivningsprogrammer, der har til formål at opretholde eller forbedre sundhed, velfærd og produktivitet i populationen. Ved population forstås enhver veldefineret gruppe af dyr af samme art, hvor der kan identificeres en beslutningstager (oftest ejeren af besætningen/populationen), der kan indgå i en dialog med dyrlægen (rådgiveren). | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Emnevalget vil være dynamisk betinget af opnåede erfaringer og tilgængelig viden samt de konkrete forhold i den valgte population. Overskrifterne herunder er anført i en logisk sekvens fra det helt traditionelle kliniske dyrlægearbejde med enkeltdyr over bl.a. stald- eller bygningsforhold og risikovurdering til rådgivningsprocesser Ved kursets afslutning skal den studerende være i stand til at håndtere følgende begreber (de aktuelt vigtigste færdigheder er angivet som eksempler): . Klinisk registrering: Oprindelse/gyldighed/præcision (landmand/ejer/tekniker/dyrlæge), diagnoser ved sygdomsbehandling (herunder beslutningstagers politik for sygdomsbehandling og etiske overvejelser omkring sygdomsbehandling), lovgivning, skalaer til klinisk registrering, slagtefund og huldvurdering. . Laboratorieundersøgelser: Oprindelse/gyldighed/præcision (landmand/tekniker/praktiserende dyrlæge/teknisk lab./diagnostisk lab.), mælk, blod, kødsaft, patologi, serologi, mikrobiologi, anvendelse til besætningsdiagnostik. . Databaser: Ikke-elektroniske baser, centrale databaser, stand-alone computere i besætningerne, automatisk dataregistrering, medicin/behandlingsregistrering (fx VetStat) . Dataanalyser: Beregne mål for sygdomsforekomst, produktivitet mv. (nøgletal), formulere hypoteser vedr. biologiske og tekniske sammenhænge mellem responser og risikofaktorer, multifaktoriel analyse, kausalitet vs. korrelation, prædiktion, hypotesetest, analysekoncepter, vurdering af diagnostiske test og overensstemmelse mellem klinikere, . Produktionssystemer: Indflydelse på sundhed, SPF, multisite, økologi, dyreflow, afgræsning, frilandsgrise, bindestalde, løsdrift, klimastyring/staldklimafejl, robotter, kokomfort, logistik, etiske overvejelser ved ny- og ombygning . Staldinventar, teknisk udstyr og dets anvendelse: Automatisk fodring, pedometre, måling af foderoptagelse, malkesystemer, robotter, kotrafik, logistik, mælkehygiejne, yversundhed, fejlfinding (teknik), etiske overvejelser . Fodring/ernæring: Fodermidler, foderfejl/kvalitetsparametre, rationssammensætning, udfodring, grupperingsstrategier, foderoptagelse, foderudnyttelse, huldstyring og andre foderkontrolsystemer, diarremodtagelighed . Reproduktionsstyring og udskiftning: Frugtbarhedsindikatorer, omløbere, kuldstørrelse, reproduktionskontrol, brunstsynkronisering, udskiftningspolitik, forlængede laktationer, etiske overvejelser, . Kollektiv og besætningsvis bekæmpelse af infektiøse sygdomme samt risikovurdering: Mastitis, salmonella, paratuberkulose, skab, dysenteri, enzootisk pneumoni, ondartet lungesyge, PRRS, begreber som risikokommunikation og risikomanagement, vaccinationsprogrammer, medicinsk sanering, serumbehandling, etiske overvejelser . Etologisk diagnostik: Normal og patologisk adfærd, forebyggelse og behandling af adfærdsproblemer, velfærdsvurdering . Produktionsstyring: Målsætning (strategiske, taktiske og operationelle mål), økonomiske og ikke-økonomiske mål, etik i praksis, optimering, kontrol, kvotesystemet, sundhedsstyring/-økonomi, driftsøkonomi, avlsmål og -programmer .Arbejdsmiljø/personaleudvikling/efteruddannelse: Ansvarsfordeling, ledelse, kommunikation, arbejdsplanlægning, kontrol,. .Rådgiverroller/formidling/informationskilder: Ekspert=> vejleder=> sparring=> proceskonsulent/"coaching", kommunikation, skriftlig/mundtlig formidling, dyrlægens roller og organisation af ydelser (behandler, rådgiver, specialisering, "netpraksis", honoreringsformer (stk.=> abonnement), efteruddannelse), husdyrbrugets organisationer, faglige selskaber, andre rådgivere, internationalisering, central rådgivning, faglige netværk,. . Særlige forhold forbundet med hobby- og familiedyr samt nicheproduktioner: Registreringsmuligheder/-problemer, fodring, klimavurdering, træningsprogrammer, vaccinationsprogrammer, kødkvæg, får, geder, pelsdyr, frilandssvin, kontraster mellem dyrepopulationer med forskellige formål - kæledyr, familiedyr, hobbydyr og produktionsdyr, hund | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Studie- og undervisningsform Rygraden i kursus er gruppevis (min. 4 og undtagelsesvis op til 6 studerende) planlægning og gennemførelse af et temaprojekt, hvor dyreart (population) kan vælges frit, såfremt projektet accepteres af en vejleder. En rapport fra temaprojektet skal demonstrere de studerendes evner til at sammenfatte de konkrete veterinærfagligt relevante observationer i en given population baseret på den generelle viden erhvervet i V1-V9, samt nye emner præsenteret i løbet af nærværende kursus. Denne sammenfatning skal udmøntes i konkrete anbefalinger til personen, der er ansvarlig for populationen. De studerende forventes selvstændigt at opsøge og tilegne sig væsentlige dele af den fagspecifikke viden, der er nødvendig for at gennemføre temaprojektet. Gennemførelsen af temaprojektet understøttes af fælles besætningsbesøg i øvelsesbesætninger, øvelsesopgaver, seminarer, workshop, forelæsninger samt egentlig projektvejledning. De studerende skal selv i videst muligt omfang bidrage til tilrettelæggelse og gennemførelse af seminarer eller workshop om emner af relevans for projektrapporterne. Herved opnår de træning i at opsøge information fra eksperter. Undervisningen i øvelsesdelen skal udmøntes i én obligatorisk øvelsesrapport (udover projektrapporten) for én af dyregrupperne svin, kvæg og mindre husdyr (dyrearten kan ikke vælges frit i tilfælde af overskridelse af holdstørrelser angivet ovenfor). Denne rapport skal demonstrere de centrale elementer i en "besætningsanalyse" med deraf afledte anbefalinger til den ansvarlige for populationen (rådgivningen). Godkendelse af øvelsesrapporten indgår i eksamen. Læringen forventes især opnået gennem hele processen omkring udarbejdelse af øvelsesrapporten og rapporten fra temaprojektet | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Oplyses når temaet bliver aktuelt. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35332830 Hans Houe, houe@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333014 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||