Department of Bacic Animal and Veterinary Sciences | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | BSc. 1 year to BSc. 3 year | ||||||||||||||
Duration | Two blocks | ||||||||||||||
Credits | 18 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | Final Examination written examination No aid allowed Description of Examination: skriftlig prøve 13-skala, intern censur uden hjælpemidler Eksamensdatoer: Før jul 2005 - siden rettet af studienævnet til efter jul. Weight: Der skal ikke beskrives en vægtning. 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 05 January 2006 | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Se specialplan fra instituttet på campusnet Kurset udbydes kun i efteråret 2005 som led i overflytningsordningen (V3) | ||||||||||||||
Block Placement | Blok 1 Week Structure: Udenfor ugestruktur Blok 2 Week Structure: Udenfor ugestruktur | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Optional Prerequisites | 103118 | ||||||||||||||
Areas of Competence the Course Will Address | |||||||||||||||
Der skal ikke beskrives kompetencemål | |||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Biologisk forståelse af husdyrs normale funktion på celle-, organ- og organismeniveau. Klarlæggelse af de funktionelle aspekter ved befrugtning, fødsel, laktation, vækst og differentiering, og adaptation til forskellige livsvilkår. Integration af forståelsen af den enkelte celles funktion med et detaljeret kendskab til de enkelte organers og den samlede organismes regulerede funktion. Forstå mekanismerne bag opståede afvigelser fra det normale og anvende dette i klinisk, diagnostisk sammenhæng. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Fysiologi Nerver, muskler, blodet, hjertet, kredsløbet, forplantningsorganerne, mælkekirtler og respiration, membran- og transportfysiologi, ernæringsfysiologi, organismens samlede stof- og energiomsætning, temperaturregulation, samt endokrinologi og specielle funktionelle forhold hos nyfødte dyr. Metabolisk biokemi Tarmkanalens absorption af hovednæringsstoffer (protein, kulhydrat, lipid) og mikronæringsstoffer (vitaminer, sporelementer). Samspillet mellem forskellige organer i omsætningen af hovednæringsstofferne samt mikronæringsstoffernes betydning herfor, herunder fordøjelse, absorption og faste hos normale dyr. Drøvtyggeres specielle stofomsætning. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Der afholdes forelæsninger, praktiske laboratorieøvelser og teoretiske øvelser, herunder gennemgang af kvantitative fysiologiske eksperimentaldata. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Cunningham, J.G.: Textbook of Veterinary Physiology, 3. udgave 2002, udvalgte afsnit; Silverthorn, D.U.: Human Physiology; 3. udgave 2004 Øvelsesvejledninger og noter ved fagenes lærere | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Dan Arne Klærke, dk@life.ku.dk, Department of Basic Animal and Veternary Sciences/Physiology & Biochemistry, Phone: 35332511 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee V | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||