Skov & Landskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | 4 til 5 | ||||||||||||
Varighed | 2 semestre | ||||||||||||
Pointværdi | 7.5 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||
Eksamen | skriftlig og mundtlig eksamen med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Planter & teknologi går over 2 semestre | ||||||||||||
Rammer for undervisning | En del af undervisningen vil foregå på engelsk | ||||||||||||
Blokplacering | F7, forår Onsdag eftermiddage | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Formål for denne del af planter og teknologi er at få en grundlæggende forståelse og indsigt i anvendelse af planter og vegetationstyper i forbindelse med etablering, udvikling og pleje af plantninger i byen og det åbne land. Kurset omfatter såvel indsigt i plantningernes indre struktur og opbygning som deres funktionelle, æstetiske og økologiske funktion i miljøet. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Kurset er i foråret delt op i 2 forløb. Det første forløb handler om plantematerialet baseret på indsamling og bearbejdning af viden og det andet forløb handler om vegetationstyper baseret på analyse af allerede udførte landskabsarkitektprojekt og løsning af afgrænsede problemsbaserede casestudies. Byskove og lunde i landskabet Allèer og vejtræer i landskabet Hegnsplantninger i landskabet Tætbyens vegetation som gadetræer og planter på bygninger Træer, buske og hække i park og have Græsformer og blomster i park og have Endvidere beskrives de mest anvendte træer i form af "ugens træer" Vegetationselementerne belyses i forhold til følgende emner: Plantematerialets herkomst, udvælgelse og forædling, produktion og navngivning, samt en orientering om sygdomme og skadedyr. Vækstbetingelser og stressfaktorer som saltforurening, jordkomprimering, vandstress og luftforurening. Planlægning og etablering af de forskellige vegetationselementer, herunder udarbejdelse af beplantningsplaner med angivelse af artssammensætning, plantetæthed og plantestørrelse. Udvikling og drift. Ukrudsbekæmpelse, udtynding, beskæring og foryngelse af vegetationselementerne. I efteråret 2005 vil terræn og befæstelser blive behandlet i blok 1 og et større sammenhængende projekt vil være i centrum i blok 2. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Kurset er i foråret delt op i 2 forløb. I hvert forløb indgår forelæsninger/workshop, problembaserede studier, skitsering, fremlæggelse og kritik. I efteråret kommer yderligere 2 forløb i blok 1 og blok 2 afsluttes med et større sammenhængende projekt. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Olsen, Ib Asger (1999) Planter i miljøet. Forlaget Grønt Miljø. Yderligere litteratur udleveres på kurset | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Stephan Pauleit, sp@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331787 Jens Balsby Nielsen, jbn@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331781 Torben Dam, toda@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331797 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn NSN | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||