Forest & Landscape | |||||||
Earliest Possible Year | 7 | ||||||
Duration | 1 semester | ||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||
Course Level | MSc | ||||||
Examination | evaluation of participation Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner | ||||||
Organisation of Teaching | Seminarrække. Forelæsninger: ½ skemamodul pr. uge. Vejledning ved udarbejdelse af seminaroplæg efter aftale. | ||||||
Block Placement | E5, efterår | ||||||
Teaching Language | Danish | ||||||
Optional Prerequisites | 095138 Planning Legislation 095628 Organization and Management 093730 Administrative Law and Public Sector Economics | ||||||
Course Objectives | |||||||
Det er kursets formål at den studerende erkender nøglekoncepter, -principper og -teknikker i forhold til at planlægge og forvalte byens grønne områder. Herunder indgår forskellige interne og eksterne aktørers holdninger i forhold til politikdannelse og beslutningstagning. Derudover skal der stiftes bekendtskab med administrative, politiske, lovmæssige, økonomiske, sociale og forskningsmæssige forhold af relevans for en bæredygtig forvaltning af en by's grønne områder. | |||||||
Course Contents | |||||||
Byens grønne områder er komplekse landskaber, der bidrager til bysamfundets helhed med en række forskellige funktioner og værdier. Mennesker og befolkningsgrupper, der involverer sig med naturen i byen, f. eks. planlæggere, forvaltere, forskere og beboere, har alle forskellige indfaldsvinkler og perspektiver for deres aktiviteter. Resultatet i forhold til byens grønne områder er, at parkforvalteren må arbejde i forhold til videnskabelige, planlægningsmæssige, administrative og politiske forudsætninger. Sociale og politiske aspekter må således balancere med naturvidenskabelige og planlægningsmæssige forhold vedrørende byens grønne områder.Dette kursus vil udforske de mange dimensioner af offentlig parkforvaltning. Emner, der inkluderes er arealressourcer, herunder selve vegetationsressourcen, planlægning og forvaltning af denne ressource, samt dynamikken i samfundet i forhold til byens grønne områder med særlig vægt på lokalsamfundet, herunder borgerinddragelse. Forelæsninger, øvelser og diskussioner (herunder begrebsdiskussioner) vil benyttes til at udforske kursets emner. Professionelle fagfolk og case studier vil inddrages i stort omfang. | |||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||
Den enkelte studerende udarbejder et skriftligt seminaroplæg der fremlægges mundtligt, og fungerer som opponent ved et fælles afsluttende seminar. Forelæsninger og med stor vægt på selvstudie. | |||||||
Course Litterature | |||||||
Der er udarbejdet et kompendium til kurset. Af supplerende litteratur kan nævnes:Alm, E. 2001: Stadslandskapets obrukade resurs - om grönstrukturens potential och synliggörande i en hållbar stadsutveckling. Göteborg.Andersson, S.et al. 1984: Parkpolitik - boligområderne, byerne og det åbne land. Dansk Byplanlaboratoriums Skriftserie nr. 29.Elgstrøm K.& S.P. Svendsen 2000: Grønne Stæder. Arkitektur Forum.Gustavsson, R.& T.Ingelög 1994: Det nya landskapet, Skogsstyrelsen.Hoffmann, B.& J. Kofoed 1999: Fra tilskuer til deltager - metoder til borgerinddragelse. DTU 1999.Holm, S. 1998: Anvendelse og betydning af byens parker og grønne områder, phd-afhandling, KVL.Juul J.O. & T. Dam 1998: Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder, FSL.Nuppenau, C. 1997: Tradition og fornyelse i den kommunale friarealforvaltning, speciale, KVL.Olsen, I.A. 2000: Planter i miljøet, Forlaget Grønt Miljø.Sørensen, C.Th. 1931: Parkpolitik i sogn og købstad. Dansk Byplanlaboratorium. | |||||||
Course Coordinator | |||||||
Thomas Barfoed Randrup, tbr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331796 | |||||||
Study Board | |||||||
Study Committee NSN | |||||||
Course Scope | |||||||
| |||||||