E0401240 Management of Open Spaces

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible Year7
Duration1 semester
 
Credits6 (ECTS)
Course LevelMSc
 
Examinationevaluation of participation


Aid allowed

Description of Examination: pass/fail, internal examiner
 
Organisation of TeachingSeminarrække. Forelæsninger: ½ skemamodul pr. uge. Vejledning ved udarbejdelse af seminaroplæg efter aftale.
 
Block PlacementE5, efterår
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites095138 Planning Legislation
095628 Organization and Management
093730 Administrative Law and Public Sector Economics
 
Course Objectives
Det er kursets formål at den studerende erkender nøglekoncepter, -principper og -teknikker i forhold til at planlægge og forvalte byens grønne områder. Herunder indgår forskellige interne og eksterne aktørers holdninger i forhold til politikdannelse og beslutningstagning. Derudover skal der stiftes bekendtskab med administrative, politiske, lovmæssige, økonomiske, sociale og forskningsmæssige forhold af relevans for en bæredygtig forvaltning af en by's grønne områder.
 
Course Contents
Byens grønne områder er komplekse landskaber, der bidrager til bysamfundets helhed med en række forskellige funktioner og værdier. Mennesker og befolkningsgrupper, der involverer sig med naturen i byen, f. eks. planlæggere, forvaltere, forskere og beboere, har alle forskellige indfaldsvinkler og perspektiver for deres aktiviteter. Resultatet i forhold til byens grønne områder er, at parkforvalteren må arbejde i forhold til videnskabelige, planlægningsmæssige, administrative og politiske forudsætninger. Sociale og politiske aspekter må således balancere med naturvidenskabelige og planlægningsmæssige forhold vedrørende byens grønne områder.Dette kursus vil udforske de mange dimensioner af offentlig parkforvaltning. Emner, der inkluderes er arealressourcer, herunder selve vegetationsressourcen, planlægning og forvaltning af denne ressource, samt dynamikken i samfundet i forhold til byens grønne områder med særlig vægt på lokalsamfundet, herunder borgerinddragelse. Forelæsninger, øvelser og diskussioner (herunder begrebsdiskussioner) vil benyttes til at udforske kursets emner. Professionelle fagfolk og case studier vil inddrages i stort omfang.
 
Teaching And Learning Methods
Den enkelte studerende udarbejder et skriftligt seminaroplæg der fremlægges mundtligt, og fungerer som opponent ved et fælles afsluttende seminar. Forelæsninger og med stor vægt på selvstudie.
 
Course Litterature
Der er udarbejdet et kompendium til kurset. Af supplerende litteratur kan nævnes:Alm, E. 2001: Stadslandskapets obrukade resurs - om grönstrukturens potential och synliggörande i en hållbar stadsutveckling. Göteborg.Andersson, S.et al. 1984: Parkpolitik - boligområderne, byerne og det åbne land. Dansk Byplanlaboratoriums Skriftserie nr. 29.Elgstrøm K.& S.P. Svendsen 2000: Grønne Stæder. Arkitektur Forum.Gustavsson, R.& T.Ingelög 1994: Det nya landskapet, Skogsstyrelsen.Hoffmann, B.& J. Kofoed 1999: Fra tilskuer til deltager - metoder til borgerinddragelse. DTU 1999.Holm, S. 1998: Anvendelse og betydning af byens parker og grønne områder, phd-afhandling, KVL.Juul J.O. & T. Dam 1998: Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder, FSL.Nuppenau, C. 1997: Tradition og fornyelse i den kommunale friarealforvaltning, speciale, KVL.Olsen, I.A. 2000: Planter i miljøet, Forlaget Grønt Miljø.Sørensen, C.Th. 1931: Parkpolitik i sogn og købstad. Dansk Byplanlaboratorium.
 
Course Coordinator
Thomas Barfoed Randrup, tbr@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331796
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
180

180