Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | 1 to 3 | ||||||||||||||
Duration | 4 semesters | ||||||||||||||
Credits | 10 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | BSc SLing kursus, S&L Nødebo | ||||||||||||||
Examination | evaluation of participation Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Dates of Exam: Description of Examination: Dates of Exam: Aflevering af et antal obligatoriske tests er forudsætning for beståelse af kursus | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | |||||||||||||||
Block Placement | Uden for skemagruppe | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Økologien er vigtigt grundlag for forståelse af såvel rammerne for biologisk produktion som natur-og miljøbeskyttelse. Økologisk indsigt er en forudsætning for at udøve naturforvaltning og for at kunne kommunikere med andre faggrupper. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Faget er det største af de fire kernefag på 1. del. Som sådan er det et vigtigt bidrag til temafagene, ligesom det understøtter virksomhedspraktikken på 5. og 6. semester med viden, færdigheder og holdninger til økologi. Følgende emner tages op i faget: 1. semester Morfologi og bestemmelse af træer og buske De geologiske tidsaldre: Landskabsdannelse, Vegetationsindvandring, Kulturhistorie og kulturlandskab, Jordbundslære 2. semester Dannelse af naturtyper Grundlæggende økologi, Planteøkologi, Vegetationsøkologi, Morfologi og plantebestemmelse af urter 3. semester Stofkredsløb, Økologiske konsekvenser af landbrug og skovbrug, Skovøkologi og dyrkningssystemer, Genetisk diversitet og racedannelse, Plantekendskab og plantevalg, Nyttedyr og skader på træer og buske 4. semester Plantecytologi, -anatomi og - fysiologi, Vedteknologi, Landskabsøkologi, Økologiprojekt Den studerende skal ·opnå viden om landskabets dannelse og udvikling ·opnå viden om kulturlandskabets historie ·udvikle færdigheder i bestemmelse af de mest forekommende urter, træer og buske ·udvikle færdigheder i analyse af vegetation, jord og vand indenfor skov og landskab ·opnå viden om de økologiske processer og helheder ·opnå viden om skovbrugets økologi og dyrkningssystemer ·udvikle en bevidsthed om forskellige drifts- og plejeformers påvirkning af økosystemer | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Undervisningen, der strækker sig over de første fire semestre, forgår som holdundervisning med øvelser, feltopgaver, laboratoriearbejde, ekskursioner og gruppeopgaver. 1.-3. semester kan emner fra Økologi bearbejdes i Feltstudie-projektet med vejledning fra fagets lærere. I 4. semester arbejdes der i en periode i grupper med undersøgelser og mundtlige fremlæggelser på lokaliteter om økologiske sammenhænge. Gruppestørrelsen er på max. 4. Projektundersøgelserne skal give de studerende viden om og forståelse for sammenhængene mellem de jordbundsmæssige, klimatiske og biotiske faktorer samt vegetationens udbredelse på lokaliteten. Projektet omfatter også landskabets dannelse, dannelse af naturtyper, naturlige successionsforløb og konsekvenser af plejetiltag.Arbejdets tilrettelæggelse er gruppens ansvar. | |||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||
Se lektionsplan. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Mette Kristine Rask Jensen, mrj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331595 Linda B. Jørgensen, libj@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Skovskolen, Phone: 35331599 Anne-Kristine Sverdrup Lauridsen, akla@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Skovskolen, Phone: 35331580 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee SLING | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||