118506 Thematic Course: Landscape Planning

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits24 (ECTS)
Course LevelMSc
 
Examinationoral examination


No aid allowed

Description of Examination: 13-point scale, external examiner

Der gives en samlet karakter, baseret på projekt, udarbejdet i gruppe og individuel mundtlig fremlæggelse og forsvar. Projektet vejer 2/3 af den samlede karakter.



Description of Examination:
 
Organisation of Teaching
 
Block PlacementFsup, forår
Mandag - fredag 9-17

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites085518 Landscape Technique
095138 Planning Legislation
098014 Project Management
080510 Town Planning
Anlægsgartneri, Planlægningslovgivning, Projekteringsprocedure, Byplanlægning.
 
Course Objectives
Formålet med kurset er at give studerende indsigt i og forståelse for landskabs- og bebyggelsesplanlægningens centrale problemstillinger samt kompetance til udarbejdelse af projekter, der opfylder økologiske og arkitektoniske (inklusive funktionelle, konstruktive og sociale) krav inden for emnekredsen haver, parker, pladser, bebyggelser og landskaber i byen.
 
Course Contents
Temakurset bevæger sig mellem teori og praksis og mellem forståelse og viden. Det arkitektoniske håndværk - arkitektonikken trænes gennem konstruktions- og materialeanalyser og som det vigtigste for erhvervelse af professionel kompetance - udarbejdelse af program og projekt for omdannelse af landskabs- og byrum. Forståelse for og viden om det teoretiske grundlag, om værkets sprog og kontekst søges styrket gennem litteraturlæsning, forelæsninger, essayskrivning og udarbejdelse af værkanalyser på basis af metode fremsat i Tegning og Læsning. Denne del af kurset giver lejlighed til at uddrage betydning af byens og landskabs- og havekunstens rum og værker gennem videnskabeligt arbejde. Desuden styrkes evnen til at se og tænke rumligt og socialt og vurdere kvaliteten af egne arbejder. Endelig etableres et dannelsesmæssigt fundament, der bygger på indsigt i faget.
For at træne i forståelse af fagets teori og metode og dets sammenhæng med det arkitektoniske håndværk stilles essayskrivningopgaver, der drejer sig om begrebsdefinering på grundlag af litteraturstudier og forelæsninger samt beskrivelse, udredning og tolkning af et by- og landskabsrum ud fra den antagelse, at processen fra betydning til sprog er modsatrettet processen fra sprog til betydning.
Planlægningsopgaven (program og projektforslag) giver træning i fagområdets arkitektonik, det kunstneriske håndværk, der består i at skrue rum og komponenter sammen, så de bliver til arkitektoniske helheder med betydning for mennesker. Forløbet af planlægningsopgaven er opdelt i en program- og en forslagsfase som foreskrevet i Ydelsesbeskrivelse for Landskabsarkitektarbejde. I opgaveforløbet indgår en studierejse, hvis formål er studiet af landskabs- og bebyggelsesplanlægning samt afprøvning af indlært teori og metode samt erkendelse af dennes sammenhæng med det arkitektoniske håndværk. Kurset afsluttes med et eksamensseminar, hvor deltagerne forelægger semestrets arbejde i grupper og bedømmes individuelt.
 
Teaching And Learning Methods
I kurset, anvendes i både det videnskabelige og det kunstneriske arbejde, skitserings- og fremstillingsteknikker og -metoder af alle typer, såvel mekanisk som elektronisk. Der lægges speciel vægt på modelskitsering, modelanalyse, samtale og tekst. Pædagogikken bygger på den forestilling at læring bedst finder sted i form af selvstændige gruppestudier i dialog med vejledere og medstuderende, omkring tegneborde og ved fælles fremlæggelser, hvor responsgrupper og vejledere kritiserer. Dertil kommer forelæsninger og introduktioner ved gæsteforelæsere og vejledere. En gang ugentlig holdes planlægnings- og evalueringsmøder med hovedvejleder.
 
Course Litterature
Malene Hauxner. Tegning og læsning: videnskab og kunst: teori og metode: rum, værker og kontekst. KVL, 2004 Malene Hauxner. Fantasiens Have: det moderne gennembrud i havekunsten og sporene i byens landskab. Arkitektens Forlag, Kbh., 2000 (1993)Malene Hauxner. Med Himlen som Loft: Det moderne gennembruds anden fase 1950-1970, bygning og landskab, rum og værker, byens landskab, Arkitektens Forlag, Kbh., 2002
Torben Dam og Søren Holgersen. Befæstelser i Anlægsgartneriet. Forlaget Grønt Miljø, Kbh., 2002.
Litteraturliste udleveres på kurset.
 
Course Coordinator
Malene Hauxner, mhau@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331788
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures80
project work200
Excursions80
preparation360

720