095610 Sociology

Details
Institute of Food and Resource Economics
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits7.5 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
Examinationoral examination


Aid allowed

Description of Examination: pass/fail, external examiner

Dates of Exam:
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1 skemamodel pr. uge Øvelser: 2 timer ugentlig
 
Block PlacementE5, efterår
Tirsdag 13-15

 
Teaching LanguageDanish
 
Course Objectives
Kurset har til målsætning gennem en indføring i sociologiske grundbegreber, teorier og metoder at belyse forholdet mellem individ, gruppe og samfund. Grundteorier vedrører menneske- og samfundsopfattelse; samfundets strukturer, uligheder og konflikter; livsformer; adfærd, normer og sociale roller; familien; stat, politik og magt; kultur og etik. De grundlæggende undersøgelsesmetoder omfatter kvantitative og kvalitative metoder med særlig vægt på spørgeskema og interviews.
 
Course Contents
Kurset er et grundkursus, hvor der lægges vægt på gennem problemorienteret projektarbejde at oparbejde analytiske evner. Kurset er relevant for øvrige kurser, der beskæftiger sig med menneskelig adfærd (f. eks. i relation til rådgivning, forbrugeradfærd, natursyn, u-landsforhold). Endvidere har kurset i kraft af makrosociologiske begreber om samfundets strukturer, livsformer og staten en sammenhæng med kurser i økonomisk politik og jordbrugspolitik. På den metodiske side har kurset relation til videnskabsteori. Gennem indføring i spørgeskemaer og interviews samt gennem problemorienteret projektarbejde opnås erfaringer, der er anvendelige i øvrige analytiske fag.

På baggrund af deltagelse i kurset vil den studerende:
1. kunne forklare væsentlige sociologiske begreber og teorier og give eksempler på deres analytiske anvendelighed;
2. kunne forstå sammenhænge mellem makrosociologiske strukturer og mikrosociologiske adfærdsmønstre (f. eks. relationen mellem arbejdsmarked og familie);
3. kunne forstå fordele og ulemper ved forskellige sociologiske undersøgelsesmetoder;
4. kunne opstille en problemformulering, herunder foretage metode- og teorivalg, vedrørende et konkret samfundsfænomen.
 
Teaching And Learning Methods
Gennemgangen af sociologiske teorier og metoder sker primært gennem forelæsninger, hvor der i øvrigt inddrages aktuelle eksempler fra det danske samfunds udvikling. Samtidig med forelæsningerne vælger de studerende gruppevis et emne med henblik på udarbejdelse af en synopsis, som udgør kursusopgaven. Opgaven efterfulgt af et mundtligt forsvar udgør eksamen. Denne eksamen kan erstattes af en afløsningsopgave, hvis kurset tages i sammenhæng med Organisation og virksomhedsledelse (efterfølgende forårssemester).
 
Course Litterature
Anthony Giddens (2001): Sociology, 4th ed.
Peter Gundelach (1997): Ind i sociologien.
Laila Launsø og Olaf Rieper (2000): Forskning om og med mennesker.
Artikelsamling i sociologi 2004.
Ib Andersen: Valg af organisationssociologiske metoder.
Ib Andersen (1998): Den skinbarlige virkelighed.
 
Course Coordinator
Error. Person Not Found 
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures42
practicals28
preparation56
project work94
examination5

225