| |
Institute of Food and Resource Economics |
Earliest Possible Year | |
Duration | 1 semester |
|
Credits | 7.5 (ECTS) |
Course Level | Joint BSc and MSc |
|
Examination | oral examination
Aid allowed
Description of Examination: pass/fail, external examiner
Dates of Exam:
|
|
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodel pr. uge
Øvelser: 2 timer ugentlig |
|
Block Placement | E5, efterår Tirsdag 13-15
|
|
Teaching Language | Danish |
|
Course Objectives |
Kurset har til målsætning gennem en indføring i sociologiske grundbegreber, teorier og metoder at belyse forholdet mellem individ, gruppe og samfund. Grundteorier vedrører menneske- og samfundsopfattelse; samfundets strukturer, uligheder og konflikter; livsformer; adfærd, normer og sociale roller; familien; stat, politik og magt; kultur og etik. De grundlæggende undersøgelsesmetoder omfatter kvantitative og kvalitative metoder med særlig vægt på spørgeskema og interviews. |
|
Course Contents |
Kurset er et grundkursus, hvor der lægges vægt på gennem problemorienteret projektarbejde at oparbejde analytiske evner. Kurset er relevant for øvrige kurser, der beskæftiger sig med menneskelig adfærd (f. eks. i relation til rådgivning, forbrugeradfærd, natursyn, u-landsforhold). Endvidere har kurset i kraft af makrosociologiske begreber om samfundets strukturer, livsformer og staten en sammenhæng med kurser i økonomisk politik og jordbrugspolitik. På den metodiske side har kurset relation til videnskabsteori. Gennem indføring i spørgeskemaer og interviews samt gennem problemorienteret projektarbejde opnås erfaringer, der er anvendelige i øvrige analytiske fag.
På baggrund af deltagelse i kurset vil den studerende: 1. kunne forklare væsentlige sociologiske begreber og teorier og give eksempler på deres analytiske anvendelighed; 2. kunne forstå sammenhænge mellem makrosociologiske strukturer og mikrosociologiske adfærdsmønstre (f. eks. relationen mellem arbejdsmarked og familie); 3. kunne forstå fordele og ulemper ved forskellige sociologiske undersøgelsesmetoder; 4. kunne opstille en problemformulering, herunder foretage metode- og teorivalg, vedrørende et konkret samfundsfænomen. |
|
Teaching And Learning Methods |
Gennemgangen af sociologiske teorier og metoder sker primært gennem forelæsninger, hvor der i øvrigt inddrages aktuelle eksempler fra det danske samfunds udvikling. Samtidig med forelæsningerne vælger de studerende gruppevis et emne med henblik på udarbejdelse af en synopsis, som udgør kursusopgaven. Opgaven efterfulgt af et mundtligt forsvar udgør eksamen. Denne eksamen kan erstattes af en afløsningsopgave, hvis kurset tages i sammenhæng med Organisation og virksomhedsledelse (efterfølgende forårssemester). |
|
Course Litterature |
Anthony Giddens (2001): Sociology, 4th ed. Peter Gundelach (1997): Ind i sociologien. Laila Launsø og Olaf Rieper (2000): Forskning om og med mennesker. Artikelsamling i sociologi 2004. Ib Andersen: Valg af organisationssociologiske metoder. Ib Andersen (1998): Den skinbarlige virkelighed. |
|
Course Coordinator |
Error. Person Not Found |
|
Study Board |
Study Committee NSN |
|
Course Scope |
lectures | 42 | practicals | 28 | preparation | 56 | project work | 94 | examination | 5 |
| | 225 |
|
|