058546 Thematic Course: Crop Growth Factors and Crop Physiology B

Details
Department of Agricultural Sciences
Sub Courses055511 Plantevækstfaktorer og Afgrødefysiologi A
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits24 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationoral examination


Aid allowed

Description of Examination: 13-point scale, external examiner

50 % af karakter gives for projektrapport



Description of Examination:
50% af karakter gives for mundtlig eksamen
 
Organisation of Teaching4/5 semester efter aftale
 
Block PlacementE5, efterår

Esup, efterår
Undervises sammen med 055511 samt efter aftale

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites010611 Statistics, Basic Course
025111 
035311 Geology and Soil Science
057518 Plant Biology
 
Course Objectives
Temakursets formål er at give en grundlæggende viden om fysiske, kemiske og biologiske processer i jord-plante-atmosfæresystemet og deres betydning for afgrøders vækst, vitalitet og udnyttelse af næringsstoffer og vand. Kurset er centralt for samtlige fag, der vedrører planteproduktion inden for landbrug, havebrug og skovbrug, samt for fag, der vedrører ressourceforvaltning og miljøbeskyttelse.
 
Course Contents
Temakurset fokuserer på samspillet mellem planter, jord og atmosfære. Grundlæggende viden om biologiske processer og fysisk-kemiske miljøfaktorer udbygges og integreres til en helhed. Kursusdeltagerne bliver derved i stand til at forstå systemets enkelte elementer og deres samspil, og til at anvende den erhvervede viden til at vurdere jord- og klimafaktorers indflydelse på plantevækst og -kvalitet.


Følgende overordnede emner og problemstillinger behandles:

1. Plantevækstfaktorer. Gennemgang af de grundlæggende fysiske, kemiske og biologiske processer i jord og atmosfære, der kontrollerer planters vækst, vitalitet og afgrødeklima.

2. Jord som vækstmedium for planter: Temperatur og luftskifte i jord; plantetilgængelighed af næringsstoffer og vand i jord; jordstruktur og strukturstabilitet; jordens mekaniske egenskaber; jordkvalitet og jordressourcer.

3. Afgrødefysiologi. Næringsstoffernes optagelse og omsætning i planter; planters vandoptagelse og vandbalance; næringsstoffernes funktionelle egenskaber i planter; næringsstofmangel og -toksicitet; afgrøders topstruktur og rodudvikling.

4. Jord-plante-atmosfære interaktioner: Rhizosfæreprocesser; mykorrhiza og N2-fiksering; afgrøders udveksling af stof og energi med omgivelserne.

5. Planteproduktion og ressourceudnyttelse. Planteproduktion, plantekvalitet samt afgrøders udnyttelse af solenergi, vand og næringsstoffer.
 
Teaching And Learning Methods
Kurset er struktureret som et temaprojekt. Den skemalagte undervisning omfatter 56 forelæsninger samt 96 timer med praktiske laboratorieøvelser og teoretiske øvelser. Ved forelæsningerne gives en afrundet fremstilling af centrale problemstillinger. Ved laboratorieøvelser indlæres metoder og principper, og ved teoretiske øvelser uddybes problemer inden for udvalgte emner. Projektarbejdet foregår i grupper af ca. 4 studerende og indledes ved semestrets start med gruppeinddeling og emnevalg. Gruppen udarbejder i løbet af de første 4 uger et skriftligt projektoplæg, som godkendes af gruppens vejleder. I projektet kan inddrages eksperimentelle elementer, som gennemføres ved hjælp af metoder indøvet ved laboratorieøvelserne.Det selvstændige projektarbejde gennemføres primært i sidste halvdel af semestret og afsluttes med øvelsesseminarer. Eksamen omfatter bedømmelse af projektrapport, herunder mundtlig fremlæggelse, samt mundtlig prøve.
 
Course Litterature
Jensen, H.E. og Jensen, S.E. (2002): Jordfysik og jordbrugsmetereologi. Det fysiske miljø for plantevækst. DSR Forlag
Marschner, H. (1997): Mineral Nutrition of Higher Plants. Academic Press
 
Course Coordinator
Carsten Petersen, cpe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Environment, Resources and Technology, Phone: 35333389
Jan Kofod Schjørring, jks@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Plant and Soil Science, Phone: 35333495
 
Study Board
Study Committee NSN
 
Course Scope
lectures42
theoretical exercises48
practicals48
preparation284
supervision28
project work200
16
50
4

720