Klinisk Institut (2003/2004)
50 % Inst. for Husdyrbr. og Husdyrsundhed (2003/2004) 50 % | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 18 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus veterinærkursus | ||||||||||||
Eksamen | praktisk-mundtlig eksamen med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Eksamensdatoer: Godkendelse af øvelsesrapport vedr. population samt en samlet bedømmelse af temaprojektrapport og mundtlig prøve. Temaprojektrapporten skal afleveres inden for de 8 undervisningsuger | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger, seminarer, øvelser, herunder besætningsbesøg sammen med undervisere, og projektvejledning - alt afviklet over en periode på 8 uger. | ||||||||||||
Blokplacering | Se undervisningsplan for veterinæruddannelsen | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | obligatoriske fag på 1.-9. semester | ||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Deltagere i øvelsesundervisning (personer): Mindre husdyr max 25, svin max 25 og kvæg resten | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Den studerende skal opnå praktiske og teoretiske færdigheder i analyse af populationers sundhedsstatus samt udarbejdelse og implementering af rådgivningsprogrammer, der har til formål at opretholde eller forbedre sundhed, velfærd og produktivitet i populationen. Herved forstås enhver veldefineret gruppe af dyr af samme art, hvor der kan identificeres en beslutningstager (oftest ejeren af besætningen/populationen), der kan indgå i en dialog med dyrlægen (rådgiveren). | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Emnevalget vil over tid være dynamisk betinget af opnåede erfaringer og tilgængelig viden samt de konkrete forhold i den valgte population. Overskrifterne nedenfor skal betragtes som generelle for populationsmedicin og rådgivning vedrørende alle dyrearter. De er anført i en logisk sekvens fra det helt traditionelle kliniske dyrlægearbejde med enkeltdyr over bl.a. stald- eller bygningsforhold og risikovurdering til rådgivningsprocesser. Nedennævnte specifikke emner og begreber under de enkelte overskrifter skal betragtes som vigtige eksempler, der vil være relevante i én eller flere dyrearter/populationstyper. KLINISK REGISTRERING: Oprindelse/gyldighed/præcision (landmand/ejer/tekniker/dyrlæge), diagnoser ved sygdomsbehandling (herunder beslutningstagers politik for sygdomsbehandling og etiske overvejelser omkring sygdomsbehandling), lovgivning, registreringskalaer, slagtefund, huld, . LABORATORIEUNDERSØGELSE: Oprindelse/gyldighed/præcision (landmand/tekniker/praktiserende dyrlæge/teknisk lab./diagnostisk lab.), mælk, blod, kødsaft, patologi, serologi, mikrobiologi, anvendelse til besætningsdiagnostik, . DATABASER/-HÅNDTERING: Ikke-elektroniske baser, centrale databaser, stand-alone computere i besætningerne, automatisk dataregistrering, medicin/behandlingsregistrering (fx VetStat), ... DATAANALYSE: Nøgletal, multifaktoriel analyse, kausalitet vs. korrelation, prædiktion, hypotesetest, analysekoncepter, vurdering af diagnostiske test og overensstemmelse mellem klinikere, . PRODUKTIONSSYSTEMER: Indflydelse på sundhed, SPF, multisite, økologi, dyreflow, afgræsning, frilandsgrise, bindestalde, løsdrift, klimastyring/staldklimafejl, robotter, kokomfort, logistik, etiske overvejelser ved ny- og ombygning, ... INVENTAR, TEKNISK UDSTYR OG DETS ANVENDELSE: Automatisk fodring, pedometre, måling af foderoptagelse, malkesystemer, robotter, kotrafik, logistik, mælkehygiejne, yversundhed, fejlfinding (teknik), etiske overvejelser, ... FODRING/ERNÆRING: Fodermidler, foderfejl/kvalitetsparametre, rationssammensætning, udfodring, grupperingsstrategier, foderoptagelse, foderudnyttelse, huldstyring og andre foderkontrolsystemer, diarremodtagelighed,. REPRODUKTIONSSTYRING OG UDSKIFTNING: Frugtbarhedsindikatorer, omløbere, kuldstørrelse, reproduktionskontrol, brunstsynkronisering, udskiftningspolitik, forlængede laktationer, etiske overvejelser, . KOLLEKTIV OG BESÆTNINGSVIS BEKÆMPELSE AF INFEKTIØSE SYGDOMME SAMT RISIKOVURDERING: Mastitis, salmonella, paratuberkulose, skab, dysenteri, enz. pneumoni, ondartet lungesyge, PRRS, begreber som risikokommunikation og risikomanagement, vaccinationsprogrammer, medicinsk sanering, serumbehandling, etiske overvejelser, . ETOLOGISK DIAGNOSTIK: Normal og patologisk adfærd, forebyggelse og behandling af adfærdsproblemer, velfærdsvurdering, . PRODUKTIONSSTYRING: Målsætning (strategiske, taktiske og operationelle mål), økonomiske og ikke-økonomiske mål, etik i praksis, optimering, kontrol, kvotesystemet, sundhedsstyring/-økonomi, driftsøkonomi, avlsprogrammer, . ARBEJSMILJØ/PERSONALEUDVIKLING/EFTERUDDANNELSE: Ansvarsfordeling, ledelse, kommunikation, arbejdsplanlægning, kontrol,. RÅDGIVERROLLER/FORMIDLING/INFORMATIONSKILDER: Ekspert=> vejleder=> sparring=> proceskonsulent/"coaching", kommunikation, skriftlig/mundtlig formidling, dyrlægens roller og organisation af ydelser (behandler, rådgiver, specialisering, "netpraksis", honoreringsformer (stk.=> abonnement), efteruddannelse), husdyrbrugets organisationer, faglige selskaber, andre rådgivere, internationalisering, central rådgivning, faglige netværk,. SÆRLIGE FORHOLD FORBUNDET MED HOBBY- OG FAMILIEDYR SAMT NICHEPRODUKTIONER: Registreringsmuligheder/-problemer, fodring, klimavurdering, træningsprogrammer, vaccinationsprogrammer, kødkvæg, får, geder, pelsdyr, frilandssvin, kontraster mellem dyrepopulationer med forskellige formål - kæledyr, familiedyr, hobbydyr og produktionsdyr, hund, kat, gnavere, eksotiske dyr, forsøgsdyr, ... | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Rygraden i kursus er gruppevis (min. 4 og max. 6 studerende) planlægning og gennemførelse af et temaprojekt, hvor dyreart (population) i princippet kan vælges helt frit. En rapport fra temaprojektet skal demonstrere de studerendes evner til at sammenfatte de konkrete veterinærfagligt relevante observationer i en given population baseret på den generelle viden erhvervet i V1-V9 samt nye emner præsenteret i løbet af nærværende kursus. Denne sammenfatning skal udmøntes i konkrete anbefalinger til personen, der er ansvarlig for populationen. De studerende forventes selvstændigt at opsøge og tilegne sig væsentlige dele af den fagspecifikke viden, der er nødvendig for at gennemføre temaprojektet. Gennemførelsen af temaprojektet understøttes af fælles besætningsbesøg i øvelsesbesætninger, øvelsesopgaver, seminarer, workshop, forelæsninger samt egentlig projektvejledning. Undervisningen i øvelsesdelen skal udmøntes i én obligatorisk øvelsesrapport for hver af dyregrupperne svin, kvæg og mindre husdyr (dyrearten kan ikke vælges frit i tilfælde af overskridelse af holdstørrelser angivet ovenfor). Denne rapport skal demonstrere de centrale elementer i en "besætningsanalyse" med deraf afledte anbefalinger til den besætningsansvarlige (rådgivningen). Godkendelse af øvelsesrapporten indgår i eksamen. Læringen forventes især opnået gennem hele processen omkring udarbejdelse af øvelsesrapporten og rapporten fra temaprojektet. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Oplyses når temaet bliver aktuelt. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Carsten Enevoldsen, ce@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Produktion og sundhed, Tlf: 35332830 Hans Houe, houe@life.ku.dk, Institut for Produktionsdyr og Heste/Faggruppe: Populationsbiologi, Tlf: 35333014 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn V | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||