Ins. for Human Ernæring | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | 2 semestre | ||||||||||||||||
Pointværdi | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Efterår: Forelæsninger: 1/2 skemamodul pr.uge Øvelser: 4 timer pr. uge | ||||||||||||||||
Blokplacering | E5, efterår F1, forår Forelæsninger i E5 kun fredag og i F1 kun torsdag. Øvelser efterår:Fredag kl. 13-17 Øvelser forår: Torsdag 13-17 | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | Biokemi, fysiologi, statistisk grundkursus svarende til levnedsmiddeluddannelsen. Farmakologi og sygdomslære svarende til sygeplejerskeuddannelsen | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 40 | ||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
At de studerende kan beskrive de væsentligste ændringer i fysiologien under sygdom herunder specielt ændringer i immunforsvar under faste og ved traume. De studerende skal kunne redegøre for de væsentligste sygdomme i mave-tarmkanalen, hjerte, lunger, lever og nyrer, deres årsager og behandlinger. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Kurset gennemgår fysiologien hos patienten under faste og traume med fokus på ændringer i immunforsvaret. Sygdomme i mave-tarmkanalen, hjerte, lunger, lever og nyrer. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Kurset er en kombination af forelæsninger, teoretiske og praktiske øvelser samt ekskursioner til hospitalsmiljøer. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Videnskabelige artikler og lærebøger. Liste udleveres ved kursustart. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Jens Kondrup, jeko@life.ku.dk, Institut for Human Ernæring/Klinisk og eksperimental ernæring, Tlf: 35332491 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||