Department of Plant Biology | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||
Credits | 24 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||
Examination | oral examination Some Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Description of Examination: | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger, øvelser og temaprojekt | ||||||||||||||||||
Block Placement | E5, efterår Kl. 12-16 alle dage i de første 7 uger. Herefter projekt. | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 057518 Plant Biology 057521 Plant Ecological Physiology | ||||||||||||||||||
Restrictions | 30 | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Kurset har til formål gennem eksperimentelt arbejde at belyse planters, dyrs og mikroorganismers funktion ud fra en molekylær og fysiologisk synsvinkel. Det er endvidere kursets formål at give indsigt i en række vigtige metoder i moderne biologisk forskning, samt at give en erfaring i udførelse af mindre forskningsprojekter. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Kurset henvender sig til studerende, der ønsker beskæftigelse i forsøgs- og forskningsinstitutioner/virksomheder. Kurset giver uddybende viden om planten som et biologisk system og må anses som en forudsætning for at kunne gennemføre forsknings- og forsøgsarbejde på højt niveau. Kurset skal give den studerende viden om, hvorledes en mikroorganisme eller plante opbygges og udvikles, hvordan organismens biokemiske processer forløber, samt betydningen af det omgivende miljø for dens livsfunktioner. De udvalgte emner er valgt således, at de studerende stifter bekendskab med almindeligt anvendte metoder inden for fysiologi, biokemi og molekylærbiologi. De valgte emner kan variere lidt fra år til år. Eksempler på emner der kan behandles i forsøgene er: betydningen af stressfaktorer (f.eks. næringsmangel og salt) for organismers fysiologi og biokemi; transportfysiologiske problemstillinger (f.eks. optagelse af og redistribution af næring); modifikation af biosynteseveje (metabolic engineering) i transgene organismer; senescens og aldring; kulhydratmetabolismen i relation til vækst og udvikling. De anvendte metoder omfatter eksempelvis målinger på helorganismeniveau af fotosyntese, biokemiske målinger af kulhydrater og enzymaktiviteter, isolering af gener for transportproteiner ved komplementation i gær, transformation af planter og svampe, karakterisering af transgene planter ved polymerase kædereaktioner (PCR), RT-PCR og rekonstitution af membranproteiner. De fleste metoder er generelle for mikroorganismer, planter og dyre- eller humane celler. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Første halvdel af semesteret gennemføres en række mindre forsøg efter en fast plan. Der er forsøg hver eftermiddag.Forsøgene suppleres med forelæsninger og journal clubs to formiddage om ugen, hvor emnerne behandles teoretisk. I anden halvdel af semesteret vælger de studerende et af emnerne fra første del af kurset og gennemfører et projekt, hvor det pågældende emne udforskes nærmere. De studerende arbejder i grupper på op til 6 medlemmer. Det valgte projekt skal bearbejdes eksperimentelt og teoretisk, og rapporten bindes sammen til et hele til belysning af plantens struktur og funktion. Der udarbejdes også en poster hvor projektet præsenteres som ved en minikongres for instituttets ansatte. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Videnskabelige artikler uddeles under kurset | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Anna Haldrup, anna@life.ku.dk, Department of Plant Biology, Phone: 35333368 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Study Committee AHJ | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||