Department of Ecology | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||
Examination | oral examination No aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner Description of Examination: | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 3 ugers kursus (januar - hvert andet år, næste gang år 2004). | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 055118 Botany for Landscape Architects, Basic 055248 Basic Agricultural Botany 056121 Forestry Botany, Basic En af ovenstående | ||||||||||||||||
Restrictions | 15 | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er: 1) at give de studerende kendskab til veddets dannelse, anatomiske opbygning og struktur, 2) at kunne relatere vedanatomi og økologi 3) at kunne identificere de vigtigste træarter mikro- og makroskopisk og 4) at kunne bruge denne viden inden for tilgrænsende fagområder. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Ved hugst i naturskove (specielt regnskove), ved produktion og handel med forarbejdet træ er det vigtigt at have en grundlæggende viden om veddets opbygning, struktur og egenskaber. Det er væsentligt at kunne henføre og forbinde økologiske faktorer og miljøpåvirkninger til veddets struktur. Diagnosticering af veddet hos de almindeligste anvendte træarter er et essentielt udgangspunkt for efterfølgende arbejde. Kurset henvender sig til alle, der er interesserede i træ. Emner: Vedanatomien hos de vigtigste vedproducerende arter, såvel hjemlige som indførte, og i forbindelse hermed øvelser i diagnosticering (Anatomien hos nåletræer, tempererede løvtræer, udvalgte grupper af vigtige indførte arter bl.a. til erstatning af teak, mahogni m.fl); Forskellige faktorers indflydelse på vedanatomien (Fx vejr og vind: Temperatur, næringsstof tilgængelighed, lys, jordbundsforhold; Fysiske traumer: insekt-, dyre- og svampeangreb, beskæring). Teorien understøttes af øvelser i diagnosticering. Med udgangspunkt i ovennævnte emner vil der være mulighed for i eget projekt at specialisere sig efter eget ønske inden for fagområdet. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Stoffet gennemgås ved teoretiske forelæsninger og praktiske øvelser samt evt. gruppearbejde. Ved øvelserne fremstilles og anvendes præparater til diagnosticering. I den sidste uge arbejdes der med et selvvalgt emne inden for stoffet. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, som evalueres. Evt. ekskursioner (fx trælastfirmaer, snedkerier, felt) og gæsteforelæsere. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Wilson, R. & D.J.B. White: The anatomy of Wood. 1986. Schweingruber, F.g.: Dendroökologische Holzanatomie. 2001. | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332816 Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Botany, Phone: 35332814 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||