Inst. for Økologi | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur Beskrivelse af eksamen: | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | 3 ugers kursus (januar - hvert andet år, næste gang år 2004). | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 055118 Almen botanik for landskabsarkitekter 055248 Almen landbrugsbotanik 056121 Almen forstbotanik En af ovenstående | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | 15 | ||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Formålet med kurset er: 1) at give de studerende kendskab til veddets dannelse, anatomiske opbygning og struktur, 2) at kunne relatere vedanatomi og økologi 3) at kunne identificere de vigtigste træarter mikro- og makroskopisk og 4) at kunne bruge denne viden inden for tilgrænsende fagområder. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
Ved hugst i naturskove (specielt regnskove), ved produktion og handel med forarbejdet træ er det vigtigt at have en grundlæggende viden om veddets opbygning, struktur og egenskaber. Det er væsentligt at kunne henføre og forbinde økologiske faktorer og miljøpåvirkninger til veddets struktur. Diagnosticering af veddet hos de almindeligste anvendte træarter er et essentielt udgangspunkt for efterfølgende arbejde. Kurset henvender sig til alle, der er interesserede i træ. Emner: Vedanatomien hos de vigtigste vedproducerende arter, såvel hjemlige som indførte, og i forbindelse hermed øvelser i diagnosticering (Anatomien hos nåletræer, tempererede løvtræer, udvalgte grupper af vigtige indførte arter bl.a. til erstatning af teak, mahogni m.fl); Forskellige faktorers indflydelse på vedanatomien (Fx vejr og vind: Temperatur, næringsstof tilgængelighed, lys, jordbundsforhold; Fysiske traumer: insekt-, dyre- og svampeangreb, beskæring). Teorien understøttes af øvelser i diagnosticering. Med udgangspunkt i ovennævnte emner vil der være mulighed for i eget projekt at specialisere sig efter eget ønske inden for fagområdet. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Stoffet gennemgås ved teoretiske forelæsninger og praktiske øvelser samt evt. gruppearbejde. Ved øvelserne fremstilles og anvendes præparater til diagnosticering. I den sidste uge arbejdes der med et selvvalgt emne inden for stoffet. Dette arbejde skal resultere i en kursusrapport, som evalueres. Evt. ekskursioner (fx trælastfirmaer, snedkerier, felt) og gæsteforelæsere. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Wilson, R. & D.J.B. White: The anatomy of Wood. 1986. Schweingruber, F.g.: Dendroökologische Holzanatomie. 2001. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Marian Ørgaard, moe@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332816 Johannes Kollmann, jok@life.ku.dk, Institut for Jordbrug og Økologi/Faggruppe Botanik, Tlf: 35332814 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||