Skov & Landskab | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||
Pointværdi | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen uden hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Eksamensdatoer: Eksamen er en gruppe-eksamen, hvor gruppen fremlægger sin projektrapport, og deltagerne bliver eksamineret både i projekt-rapport og i pensum ved supplerende spørgsmål. Der gives een samlet, individuel karakter. Beskrivelse af eksamen: Projektrapport vægtes 1/3 af eksamenskarakter. | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forårssemestret: Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge samt 3 heldagsekskursioner. 3-ugersperioden i juni: Forelæsninger: 1 uge samt 2 ugers feltkursus. | ||||||||||||||||
Blokplacering | 3-ugerskursus juni F5, forår | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 056121 Almen forstbotanik 045541 Økologi | ||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Kurset sigter mod at skabe en grundlæggende forståelse af, inden for hvilke rammer skoven som økologisk system kan styres, og hvilke styringmidler der findes. Rammerne defineres på bevoksningsniveau af såvel de økologiske betingelser som de tekniske muligheder. Der lægges vægt på det langsigtede perspektiv ved styringen såvel som på balancen mellem økologiske, økonomiske og sociale aspekter i skovdriften (bæredygtighedsidealet). | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
I forløbet lægges vægt på at beskrive principper og metoder, der spænder fra den egentlige naturskov over naturnære dyrkningsformer og klassisk højskovsdrift til stærkt styrede dyrkningssystemer, som f. eks. juletræskulturer. Den studerende skal herved blive i stand til at genkende og analysere almindeligt forekommende skovsituationer, og anvise en bevoksningsbehandling, som er biologisk/økologisk forsvarlig, socialt acceptabel, økonomisk rentabel og teknisk gennemførlig. I forårssemestret gives en indføring i valg af træart, proveniens og forædlet materiale i relation til lokaliteten, og sideløbende behandles terrænets, jordbundens og bevoksningsstrukturens betydning for indsatsen af tekniske hjælpemidler. I relation til kulturanlæg gennemgås spekteret fra naturlig foryngelse af eksisterende skov til nyanlæg af skov (skovrejsning) under anvendelse af jordbearbejdning og intensiv maskinindsats. I forbindelse med gennemgangen af bevoksningspleje og hugst lægges vægt på de praktiske og økologiske muligheder for at påvirke træernes udvikling i retning af den mest muligt stabile bevoksningsstruktur, under sikring af naturindholdet i skoven samt opretholdelse af den størst mulige værdiproduktion. I tilknytning til semestrets undervisning udarbejdes en rapport om gennemførelse af et tilplantningsprojekt (skovrejsning). I 3-ugers perioden gennemføres 1 uges klasseundervisning samt 2 ugers feltkursus hvor den i forårssemestret erhvervede teori bruges i praksis. På feltkurserne gives eksempler på løsning af konkrete problemstillingen i skovdriften udfra såvel økonomiske, økologiske, samfundsmæssige som tekniske hensyn. I klasseundervisningen behandles grundlæggende principper for tids-og arbejdsstudier, samt retningslinier for sikkerhed, ergonomi og miljøhensyn ved maskinindsats i skovbruget. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Tilegnelsen af pensum sker ved forelæsninger, øvelser og ekskursioner. Udarbejdelse af projekter (skovrejsningsøvelser, skovbehandlingsøvelser mv. i grupper) udgør en central del af kurset. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Valg af lærebøger bestemmes ved kursets begyndelse | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Andreas Bergstedt, abe@life.ku.dk, Skov & Landskab/Skovdrift og træprodukter, Tlf: 35331692 Jørgen Bo Larsen, jbl@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Skovdrift og træprodukter, Tlf: 35331688 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn FL | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||