Skov & Landskab | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 24 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Der gives en samlet karakter, baseret på projekt og mundtlig eksamen. Beskrivelse af eksamen: | ||||||||||||
Rammer for undervisning | |||||||||||||
Blokplacering | Fsup, forår Mandag - fredag 9-17 | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 085518 Anlægsgartneri 095138 Planlægningslovgivning 098014 Projekteringsprocedure 080510 Byplanlægning Anlægsgartneri, Planlægningslovgivning, Projekteringsprocedure, Byplanlægning. | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Formålet med kurset er at give studerende indsigt i og forståelse for landskabs- og bebyggelsesplanlægningens centrale problemstillinger samt kompetance til udarbejdelse af projekter, der opfylder økologiske og arkitektoniske (inklusive funktionelle, konstruktive og sociale) krav inden for emnekredsen haver, parker, pladser, bebyggelser og landskaber i byen. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Temakurset bevæger sig mellem teori og praksis og mellem forståelse og viden. Mens det arkitektoniske håndværk - arkitektonikken trænes gennem konstruktions- og materialeanalyser og som det vigtigste for erhvervelse af professionel kompetance - udarbejdelse af program og projekt for omdannelse af landskabs- og byrum, søges forståelse og viden om det teoretiske grundlag, om værkets sprog og kontekst styrket gennem litteraturlæsning, forelæsninger, essayskrivning og udarbejdelse af værkanalyser på basis af metode fremsat i Tegning og Læsning. Denne del af kurset giver lejlighed til at uddrage betydning af byens og landskabs- og havekunstens rum og værker gennem videnskabeligt arbejde. Desuden styrkes evnen til at se og tænke rumligt og socialt og vurdere kvaliteten af egne arbejder. Endelig etableres et dannelsesmæssigt fundament, der bygger på indsigt i faget. For at træne i forståelse af fagets teori og metode og dets sammenhæng med det arkitektoniske håndværk stilles essayskrivningopgaver, der drejer sig om begrebsdefinering på grundlag af litteraturstudier og forelæsninger samt beskrivelse, udredning og tolkning af et by- og landskabsrum, på grundlag af metode fremsat i Tegning og Læsning ud fra den antagelse, at processen fra betydning til sprog er modsatrettet processen fra sprog til betydning. Planlægningsopgaven (program og projekt) giver træning i fagområdets arkitektonik, det kunstneriske håndværk, der består i at skrue rum og komponenter sammen, så de bliver til arkitektoniske helheder med betydning for mennesker. Forløbet af planlægningsopgaven er opdelt i en program- og en forslagsfase som foreskrevet i Ydelsesbeskrivelse for Landskabsarkitektarbejde. I opgaveforløbet indgår en studierejse, hvis formål er studiet af landskabs- og bebyggelsesplanlægning samt afprøvning af indlært teori og metode samt erkendelse af dennes sammenhæng med det arkitektoniske håndværk. Kurset afsluttes med et eksamensseminar, hvor deltagerne forelægger semestrets arbejde i grupper og bedømmes individuelt. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
I kurset, anvendes i både det videnskabelige og det kunstneriske arbejde, skitserings- og fremstillingsteknikker og -metoder af alle typer, såvel mekanisk som elektronisk. Der lægges speciel vægt på modelskitsering, modelanalyse, samtale og tekst. Pædagogikken bygger på den forestilling at læring bedst finder sted i form af selvstændige gruppestudier i dialog med vejledere og medstuderende, omkring tegneborde og ved fælles fremlæggelser, hvor responsgrupper og vejledere kritiserer. Dertil kommer forelæsninger og introduktioner ved gæsteforelæsere og vejledere. En gang ugentlig holdes planlægnings- og evalueringsmøder med hovedvejleder. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Malene Hauxner. Tegning og læsning: videnskab og kunst: teori og metode: rum, værker og kontekst. KVL, 2002 Malene Hauxner. Fantasiens Have: det moderne gennembrud i havekunsten og sporene i byens landskab. Kbh., 2000 (1993) Malene Hauxner. Med Himlen som Loft: bygning og landskab, rum og værker, byens landskab: modernismens anden fase 1950-1970, Kbh., 2002 (in print) Torben Dam og Søren Holgersen. Befæstelser i Anlægsgartneriet. Kbh., 2001 Litteraturliste udleveres på kurset | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Malene Hauxner, mhau@life.ku.dk, Skov & Landskab/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331788 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn FL | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||