116430 Philosophy and Science

Details

Forest & Landscape   0 %
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits6 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationevaluation of project report


Aid allowed

Description of Examination: pass/fail, internal examiner

Bedømmelse af projektrapport og mundtlig fremlæggelse heraf. For at gå til eksamen, skal den studerende deltage i mindst 80% øvelser.
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1/2 skemamodul pr uge Øvelser: 2 timer pr uge - endvidere øvelser 2. semester af MOP, dog ikke studerende på Biologi-biteknologi.
 
Block PlacementF2, forår
Forelæsninger i F2 kun mandag Øvelser efter særlig plan

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites115110 Methods in Problem-Based Projects
Det anbefales sideløbende at gennemfører 2. semester af dette kursus. Dette gælder dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen.
 
Mandatory PrerequisitesDen studerende skal have gennemført 1. semester af kurset i Metode og projektarbejde (115110). Dette gælder dog ikke studerende på Biologi-bioteknologi bacheloruddannelsen.
 
Course Objectives
Formålet med kurset er at give den studerende lejlighed til at anskue jordbrugsfaglige problemstillinger i et alment perspektiv. Den studerende skal på selvstændig vis kunne diskutere videnskabsteoritiske, herunder etiske, problemstillinger, som knytter sig til udvikling og anvendelse af faglig viden med relation til jordbruget.
 
Course Contents
De studerende bliver præsenteret for faglige problemstillinger, som bliver anskuet i et alment perspektiv. Der kan være tale om at gennemgå forskellige forskningstraditioner og diskutere dem i en videnskabsteoretisk belysning, fx ud fra distinktionen mellem reduktionisme og holisme og distinktionen mellem kvantitativ og kvalitativ forskning. Der kan være tale om at tematisere brugen af kemikalier og bioteknologi ud fra miljøetiske synsvinkler. Der kan blive præsenteret dyreetiske overvejelser i relation til husdyrproduktion. Der kan blive præsenteret forskellige synsvinkler på risici forbindelse med fødevarer og fødevare- produktion. Der vil så vidt muligt blive lagt et historisk perspektiv ind i fremstillingen.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen består af en forelæsningsrække med en ugentlig dobbeltforelæsning og holdundervisning med i begyndelsen to og senere fire ugentlige timer. Typisk vil der i forelæsningerne optræde både en "filosof" og en "faglig person", således at det almene perspektiv knyttes sammen med et mere fagligt perspektiv. I holdundervisningen vil der i begyndelsen være to ugentlige timer med øvelser, som relaterer sig til det tema, som behandles i ugens forelæsninger. Formålet med øvelserne er at give de studerende lejlighed til mere selvstændigt at bearbejde stoffet. Der er tale om et område, hvor der ikke findes facitlister, men hvor de studerende skal lære på kvalificeret måde at anskue den samme sag fra flere sider. Et stykke ind i semestret suppleres de to ugentlige øvelsestimer med holdundervisning, som retter sig mod projektarbejdet. Dette vil være sammenfaldende med 2. del af MOP-kurset (dog ikke for studerede på Biologi-bioteknologibacheloruddannelsen). Til hver projektgruppe vil der blive knyttet en procesvejleder, og der ud over personer, der kan yde vejledning af faglig og filosofisk karakter. I projektarbejdet kan de studerende deles op i forhold til studieretninger og faglige interesser. Ved slutningen af projektarbejdet indleveres en projektrapport med tilhørende procesbeskrivelse, som de studerende skal præsentere og stå til ansvar for ved en afsluttende mundtlig bedømmelse.
 
Course Litterature
Kompendium
 
Course Coordinator
Anders Dahl, and@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332376
Peter Sandøe, pes@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Populationsbiology, Phone: 35333059
Tina Hansen, tih@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Consumption, Health and Ethics Division, Phone: 35332905
 
Study Board
 
Course Scope
lectures28
theoretical exercises28
supervision4
preparation120

180