Forest & Landscape | |||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||||
Examination | oral examination Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Der gives en samlet karakter, baseret på projektrapport og mundtlig eksamen. Description of Examination: Dates of Exam: | ||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 3-4 skemamoduler pr. uge de første 2 måneder. Øvelser: 2 eftermiddage om ugen de første 2 måneder. Projektarbejde: 2 hele dage om ugen i resten af kursusforløbet. | ||||||||||||||||||
Block Placement | F2, forår Mandag 8-9 og 11.10-17 og tirsdag 8-17 | ||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 095138 Planning Legislation 095628 Organization & Management 093730 Administrative Law and Public Economics | ||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||
Parkforvaltning omhandler i teori og praksis de forvaltningsmæssige aspekter, der knytter sig til byens uderum. Kurset giver den studerende forståelse for de "grønne" forvaltningsopgavers karakter og metoder til deres løsning samt parkforvalterens rolle og muligheder i organisationen og eksternt i forhold til fx brugerne. Målet er at give de studerende indsigt og erfaring i at identificere, problematisere og angive strategier for løsning af konkrete problemstillinger indenfor fagområdet. | |||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||
Den voksende miljøbevidsthed og den aktuelle knaphed på ressourcer i samfundet placerer forvaltningsopgaverne centralt. Arealmæssige og økonomiske ressourcer afstikker de konkrete rammer for parkforvaltningen, mens de funktionelle og æstetiske krav sammen med biologiske og tekniske overvejelser definerer opgaverne og indkredser valgmulighederne i de politiske systemer, hvor forvaltningsopgaverne typisk løses. Undervisningen på kurset falder indenfor følgende temaer: Samfundstendenser og parkpolitiske strategier, herunder udlicitering, Forvaltning af areal- og naturressourcer i byøkologisk sammenhæng, Grønne strukturplaner, Faglige redskaber til fx pleje- og driftsstyring samt parkforvaltningens organisation og samvirke med brugerne. Kurset er beregnet for landskabsarkitektstuderende og andre, der sigter mod ansættelse i offentlige forvaltninger, boligselskaber og kirkegårdsadministrationer. Kurset lægger sammen med de anbefalede forudsætningskurser samt kurser i Byplanlægning, Pleje af plantninger, GIS og sociologi op til en specialisering indenfor området parkforvaltning. | |||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||
Forelæsninger, øvelser, ekskursioner og projektarbejde. | |||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||
Der er udarbejdet et kompendium til kurset. Af supplerende litteratur kan nævnes: Alm, E. 2001: Stadslandskapets obrukade resurs - om grönstrukturens potential och synliggörande i en hållbar stadsutveckling. Göteborg. Andersson, S.et al. 1984: Parkpolitik - boligområderne, byerne og det åbne land. Dansk Byplanlaboratoriums Skriftserie nr. 29. Elgstrøm K.& S.P. Svendsen 2000: Grønne Stæder. Arkitektur Forum. Gustavsson, R.& T.Ingelög 1994: Det nya landskapet, Skogsstyrelsen. Hoffmann, B.& J. Kofoed 1999: Fra tilskuer til deltager - metoder til borgerinddragelse. DTU 1999. Holm, S. 1998: Anvendelse og betydning af byens parker og grønne områder, phd-afhandling, KVL. Juul J.O. & T. Dam 1998: Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder, FSL. Nuppenau, C. 1997: Tradition og fornyelse i den kommunale friarealforvaltning, speciale, KVL. Olsen, I.A. 2000: Planter i miljøet, Forlaget Grønt Miljø. Sørensen, C.Th. 1931: Parkpolitik i sogn og købstad. Dansk Byplanlaboratorium. | |||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||
Christine Nuppenau, cnu@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Landscape, Phone: 35331773 | |||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||