Department of Agricultural Sciences Department of Animal Science and Animal Health (2003/2004) 0 % | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | I semesterperioden gennemføres forelæsninger og projektarbejde én eftermiddag om ugen. I 3-ugers perioden gennemføres ekskursioner, projektarbejde og enkelte forelæsninger. | ||||||||||||||||
Block Placement | 3-ugerskursus juni Fsup, forår Tirsdag 12-16 | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
· At give indsigt i det økologiske jordbrugs produktionsmetoder, således at der kan udarbejdes en omlægningsplan. · At identificere, afgrænse og bearbejde nogle centrale problemer i økologiske jordbrug, således at der kan udarbejdes fagligt dybdegående analyser. · At udarbejde analyser af det økologisk jordbrugs bæredygtighed på længere sigt.· At øge kompetencen til at præge debatten om det økologiske jordbrugs berettigelse, udviklingsmuligheder og bidrag til en bæredygtig udvikling. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Forelæsninger: Forelæsningerne er grupperet om 2 overordnede temaer: 1) Omlægningen fra konventionel til økologisk drift og 2) samspillet mellem den økologiske tænkning og praksis. Omlægningsproblematikken belyses ud fra en række forskellige faglige vinkler, og der gøres i vid grad brug af gæsteforelæsere. Samspillet mellem den økologiske tænkning og praksis belyses gennem en snæver læregruppes forelæsninger, der tjener som optakt til studenteraktive undervisningsformer. Forelæsninger har ikke til formål at give et generelt og bredt overblik over hele fagområdet økologisk jordbrug, men derimod at give en dybere forståelse for de to overordnende temaer.Projektarbejde:Projektarbejde udgør kursets grundpille. Det er kursets bærende idé, at den studerende skal anvende sin viden fra studiet, og bidrage med "ekspertviden" i et tværfagligt forum. Det tilstræbes, at der opnås en synergieffekt mellem gruppemedlemmers forskellige forudsætninger i arbejdet med at analysere/syntetisere relevante problemstillinger/løsninger i det økologiske jordbrug.Projektarbejdet opdeles i 3 opgaver i henhold til kursets målsætninger: Omlægning - Deloptimering - HeloptimeringOmlægningsopgaven tager udgangspunkt i en bedrift, som er beskrevet med hensyn til jordtype, arealtilliggende, konventionel driftsform (besætning, sædskifte og produktionsniveau), produktionsapparat (stalde og redskaber) og ejerens målsætninger og forudsætninger med hensyn til omlægning til økologisk drift. Der kan vælges mellem følgende driftstyper: Malkekvæg, svineproduktion, planteproduktion suppleret med kødkvæg, svin, får eller fjerkræ og et forsøgslandbrug. Omlægningsplanen skal indeholde en målsætning, et sædskifte, en foderplan, en afstemning af foderproduktion og -forbrug, en gødningsplan, en næringsstofbalance på bedriftsniveau, en selvforsyningsprocent med hensyn til foder og gødning og et økonomisk overslag over ejendommens indtjeningsevne. For de studerende som allerede er i stand til at udarbejde en omlægningsplan, er der mulighed for at arbejde med nogle mere principielle spørgsmål i forbindelse med omlægningen.Deloptimeringopgaven tager udgangspunkt i nogle af de problemstillinger, som er opstået under drøftelserne i udarbejdelsen af omlægningsopgaven. Problemstillingen afgrænses, således at der kan foretages en dybdegående analyse af den i projektperioden, og der udarbejdes en analyse og et løsningsforslag, hvis det er muligt.Heloptimeringsopgaven tager udgangspunkt i "bæredygtig udvikling". Der udarbejdes en analyse og et diskussionsoplæg om bæredygtigheden af den nuværende økologiske praksis, og der opstilles forslag til forbedringer, der ikke behøver at holde sig inden for de nuværende regler og rammer.Ekskursioner: Foruden kortere ekskursioner, vil der blive afholdt en ekskursion på 3 dage i 3-ugers perioden (fortrinsvis Fyn og Jylland) | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Kurset er tilrettelagt som et kombineret semester- og 3-ugers kursus. Semesterkursus kan ikke adskilles fra 3-ugers kurset, da de udgør et samlet hele. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Artikelsamling (samles i kursusperioden) | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Jesper Rasmussen, jer@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Environment, Resources and Technology, Phone: 35333456 Hans Ranvig, har@life.ku.dk, Department of Large Animal Sciences/Production and Health, Phone: 35333090 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Study Committee AHJ | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||