Inst. for Økonomi, Skov og Landskab (2003/2004) | |||||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||||
Pointværdi | 18 (ECTS) | ||||||||||||||||
Kursustype | Bachelorkursus | ||||||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur | ||||||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 21 timer ugentligt | ||||||||||||||||
Blokplacering | Esup, efterår Forelæsninger: tirsdag og torsdag 11.10-12.30 Øvelser: mandag 8-17 samt tirsdag, onsdag og torsdag 13-17 | ||||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Forbeholdt landskabsarkitektstuderende. | ||||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||||
Målet er at give indsigt i og forståelse for, hvad landskabsarkitektur omfatter, altså introducere til landskabsarkitektens arbejdsområder m.h.t. udformning, etablering og forvaltning af friarealer. Den studerende gives et grundlæggende kendskab til forskellige friarealtyper, elementære tegnemæssige færdigheder, erfaring i at udarbejde friarealforslag med enkle forudsætninger. Kurset skal øge bevidstheden om studiets hensigt, motivere til grundfagene og understøtte rigtigheden i studievalget. | |||||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||||
I kurset indgår fagene Nutidig landskabsarkitektur, Landskabsplanlægning og Tegning. Nutidig landskabsarkitektur omfatter byudvikling, byens friarealer herunder parker og kirkegårde, torve og pladser, gader og stier, offentlige og private institutioners friarealer samt boligens friarealer herunder friarealer ved etageboliger, åben- og tæt-lav bebyggelser og fritidsboliger. I faget Landskabsplanlægning udarbejdes forslag til udformning af friarealer udfra de studerendes egne forundersøgelser. I faget Tegning, instrueres og trænes i projektionstegning, perspektiv- og frihåndstegning, opmåling, skrift, signaturer og lay-out. Den studerende skal som gruppearbejde udarbejde en skriftlig rapport. Grundlaget for den skriftlige rapport ligger inden for de i kurset behandlede friarealtyper, rapporten danner baggrund for den store skitseopgave. Ud fra givne forudsætninger skal den studerende udarbejde en mindre og en større skitseopgave for konkrete friarealer. Der skal derudover foretages opmålinger, skitser og noter fra ekskursioner. Den samlede projektrapport, der danner grundlag for eksamensbedømmelsen, omfatter resultatet af samtlige tegneøvelser, den skriftlige rapport og skitseopgaverne. | |||||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||||
Undervisningen foregår som forelæsninger, øvelser på tegnesal, ekskursioner, registrering i marken, selvstændigt arbejde ved tegnebordet, vejledning, fremlæggelser og diskussioner. Der arbejdes individuelt såvel som i grupper à maks. 3-5 personer. Kurset skal bestås på 1. semester, da det er en forudsætning for studiets senere kurser og temaer. | |||||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||||
Sektion for Landskab (1998): Kompendium til Nutidig landskabsarkitektur, DSR Forlag, KVL, København. Andersson, Sven-Ingvar, Annelise Bramsnæsog Ib asger Olsen (1984): Parkpolitik: boligområderne,byerne og det åbne land. Sektion for Læring af Tværvidenskabelige Metoder (2001) "Kompendium i Metode og projektarbejde". DSR Forlag. 11. udgave, KVL. København. Stahlschmidt, P.(2001): Metoder til landskabsanalyse. Forlaget Grønt Miljø. | |||||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||||
Jette Abel, jea@life.ku.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 35331782 | |||||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||||
Studienævn FL | |||||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||