Department of Agricultural Sciences | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||
Examination | evaluation of project report Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Kurset udbydes sidste gang med kursusstart i foråret 2003 og afsluttes i efteråret 2003. Ekskursion afholdes i efterårssemestret. | ||||||||||||
Block Placement | Esup, efterår Fsup, forår Efter aftale | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Restrictions | Tilskud til rejseomkostninger forbeholdt hortonomstuderende. | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Kursets formål er at belyse og analysere et andet lands havebrugssektor omfattende både de naturgivne miljøforhold, de politiske forudsætninger samt den dyrkningsmæssige praksis. Herigennem er det målet at øge den studerendes faglige udvikling, analyserende egenskaber og evne til at se såvel uden- som indenlandske forhold i et nyt perspektiv. Som ekskursionsmål vælges et land, som gør sig stærkt internationalt gældende på havebrugsområdet | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Den danske havebrugssektors lidenhed på bl.a. forskningsområdet, samt den store bevægelighed af havebrugsprodukter internationalt og deraf følgende skarpe konkurrence, gør det vigtigt, at hortonomstuderende, i løbet af studietiden, får mulighed for at få indblik i et andet lands forskningsmæssige baggrund, dyrkningsmæssige metoder, miljø-, organisations-, finansierings- og afsætningspolitik. Det er af betydning, at hortonomstuderende gennem studietiden udvikler analyserende evner og bibringes en horisontudvidelse, som sætter den færdige kandidat i stand til at tænke utraditionelt. Dette vil komme kandidaten til gavn ved udenlandske som indenlandske ansættelser og udgøre et element i studiets bestræbelser på internationalisering. Havebrugserhvervet skal kunne tilpasses og udvikles indenfor betingelserne af et stærkt internationalt marked. Ved indenlandsk ansættelse vil indsigt i internationale forhold kunne bidrage til nytænkning indenfor områderne forskning, planteproduktion, forarbejdning og afsætning. En udlandsekskursion medvirker til at skabe øgede internationale forbindelser, samt viden om nødvendigheden heraf, ligesom den studerende introduceres til metoder til at skabe kontakter til udenlandske institutioner og erhvervsvirksomheder. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Kurset indledes med en planlægningsfase, der omfatter valg af besøgsland, planlægning af den praktiske rejse, ansøgning om økonomisk støtte etc. Samt indsamling af statistiske oplysninger om besøgslandets naturgivne forhold og havebrugsområdets omfang og art. Dette arbejde udføres i grupper og fremlægges mundtligt og skriftligt. Planlægning og gennemførelse af kurset foretages af deltagerne samt to havebrugslærere. Ekskursion omfatter besøg på universiteter, forskningsinstitutioner samt erhvervs- og afsætningsvirksomheder mv. Efter hjemkomsten udformes en rapport, der har baggrund i både det forberedende arbejde og selve turens faglige indtryk. Nærmere retningslinier aftales. Rapporten udgør, sammen med delrapporter fra forarbejdet, selve eksamensarbejdet. | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Torben Bo Toldam-Andersen, tbta@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333411 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Study Committee AHJ | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||