098506 Thematic Course: Applied Environmental and Resource Economics

Details
Forest & Landscape
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits24 (ECTS)
Course LevelMSc
 
Examinationoral examination


Description of Examination: 13-point scale, external examiner

Mundtlig eksamen i trukket spørgsmål og projektrapport. Bedømmelse af projektrapport 50%, mundtlig eksamen 50%

Description of Examination:
 
Organisation of Teaching4/5 af et semester
 
Block PlacementFsup, forår
Forelæsninger: Mandag 8-10.30 og torsdag 14.30-17

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites095741 Advanced Environmental Economics
045921 Ecosystems Ecology
085818 Environmental and Ecotechnology
095741 samt 045921 eller 085811 (nedlagt) eller 085818
 
Course Objectives
Formålet er at give studerende, der har tilegnet sig et solidt kendskab til miljø- og ressourceøkonomisk teori og metode, mulighed for at anvende denne viden til analyse af konkrete miljø- naturpolitiske problemstillinger. Temaet giver indsigt i den politiske beslutningsproces bag valg og implementering af miljøpolitiske styringsmidler. Ved inddragelse af miljøproblemers fysiske og biologiske aspekter bidrager temaet til tværfagligheden i miljø- og ressourceøkonomien.
 
Course Contents
Der er stigende interesse for anvendelse af miljøøkonomiske styringsmidler i miljøpolitikken, ligesom økonomisk værdisætning og cost-benefit analyse er kommet i fokus inden for naturpolitikken. I praksis knytter der sig imidlertid en række problemer til implementeringen af miljøøkonomiens anvisninger på styringsmidler og værdisætningsmetoder m.v. Det er derfor vigtigt, at de studerende konfronteres med de større eller mindre forhindringer, der møder miljøøkonomen, når teorier og metoder skal anvendes på konkrete problemstillinger. Gennem cases, der vælges af de studerende i samråd med læreren, trænes de studerende i at anvende miljø- og ressourceøkonomisk teori i praksis - samt argumentere for de fundne løsninger. Blandt de særligt relevante emneområder kan nævnes anvendelse af økonomiske styringsmidler til regulering af forurening fra diffuse kilder (bl.a. kvælstof- og pesticider), regulering af internationale miljøproblemer, værdisætning og cost-benefit analyse af naturgenopretnings- og skovrejsningsprojekter, udvikling og markedsføring af grønne produkter, overførsel af miljøteknologi til u-lande m.m.
 
Teaching And Learning Methods
Undervisningen gives som forelæsninger, seminarer og vejledning i forbindelse med projektarbejde. Forelæsningsdelen vil dels bestå af et kursus eller kursuslignende undervisningsforløb inden for en miljø- eller ressourceøkonomisk problemstilling; dels af udvalgte, primært anvendelsesorienterede miljøøkonomiske emner, der behandles af interne lærere og gæsteforelæsere fra ministerier, styrelser, konsulentvirksomheder o.l. Under temaets projektdel analyserer deltagerne en selvvalgt case inden for en miljø- eller naturpolitisk problemstilling. Der udarbejdes en rapport i projektgrupper. (Projektgrupper med flere end fire deltagere accepteres normalt ikke.) De enkelte projektgrupper fremlægger resultaterne af deres arbejde til diskussion på holdet i form af et slutseminar.
 
Course Litterature
Litteraturliste udleveres
 
Course Coordinator
Alex Dubgaard, adu@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Environmental Economics and Rural Development Div., Phone: 35332280
Jan-Tjeerd Boom, jtb@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Fisheries Economics and Management Division, Phone: 35282293
 
Study Board
 
Course Scope
lectures62
practicals28
supervision60
Excursions50
preparation260
project work260

720