Forest & Landscape | |||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||
Credits | 24 (ECTS) | ||||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||||
Examination | oral examination Description of Examination: 13-point scale, external examiner Mundtlig eksamen i trukket spørgsmål og projektrapport. Bedømmelse af projektrapport 50%, mundtlig eksamen 50% Description of Examination: | ||||||||||||||||
Organisation of Teaching | 4/5 af et semester | ||||||||||||||||
Block Placement | Fsup, forår Forelæsninger: Mandag 8-10.30 og torsdag 14.30-17 | ||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 095741 Advanced Environmental Economics 045921 Ecosystems Ecology 085818 Environmental and Ecotechnology 095741 samt 045921 eller 085811 (nedlagt) eller 085818 | ||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||
Formålet er at give studerende, der har tilegnet sig et solidt kendskab til miljø- og ressourceøkonomisk teori og metode, mulighed for at anvende denne viden til analyse af konkrete miljø- naturpolitiske problemstillinger. Temaet giver indsigt i den politiske beslutningsproces bag valg og implementering af miljøpolitiske styringsmidler. Ved inddragelse af miljøproblemers fysiske og biologiske aspekter bidrager temaet til tværfagligheden i miljø- og ressourceøkonomien. | |||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||
Der er stigende interesse for anvendelse af miljøøkonomiske styringsmidler i miljøpolitikken, ligesom økonomisk værdisætning og cost-benefit analyse er kommet i fokus inden for naturpolitikken. I praksis knytter der sig imidlertid en række problemer til implementeringen af miljøøkonomiens anvisninger på styringsmidler og værdisætningsmetoder m.v. Det er derfor vigtigt, at de studerende konfronteres med de større eller mindre forhindringer, der møder miljøøkonomen, når teorier og metoder skal anvendes på konkrete problemstillinger. Gennem cases, der vælges af de studerende i samråd med læreren, trænes de studerende i at anvende miljø- og ressourceøkonomisk teori i praksis - samt argumentere for de fundne løsninger. Blandt de særligt relevante emneområder kan nævnes anvendelse af økonomiske styringsmidler til regulering af forurening fra diffuse kilder (bl.a. kvælstof- og pesticider), regulering af internationale miljøproblemer, værdisætning og cost-benefit analyse af naturgenopretnings- og skovrejsningsprojekter, udvikling og markedsføring af grønne produkter, overførsel af miljøteknologi til u-lande m.m. | |||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||
Undervisningen gives som forelæsninger, seminarer og vejledning i forbindelse med projektarbejde. Forelæsningsdelen vil dels bestå af et kursus eller kursuslignende undervisningsforløb inden for en miljø- eller ressourceøkonomisk problemstilling; dels af udvalgte, primært anvendelsesorienterede miljøøkonomiske emner, der behandles af interne lærere og gæsteforelæsere fra ministerier, styrelser, konsulentvirksomheder o.l. Under temaets projektdel analyserer deltagerne en selvvalgt case inden for en miljø- eller naturpolitisk problemstilling. Der udarbejdes en rapport i projektgrupper. (Projektgrupper med flere end fire deltagere accepteres normalt ikke.) De enkelte projektgrupper fremlægger resultaterne af deres arbejde til diskussion på holdet i form af et slutseminar. | |||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||
Litteraturliste udleveres | |||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||
Alex Dubgaard, adu@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Environmental Economics and Rural Development Div., Phone: 35332280 Jan-Tjeerd Boom, jtb@life.ku.dk, Institute of Food and Resource Economics/Fisheries Economics and Management Division, Phone: 35282293 | |||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||