Forest & Landscape | |||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||
Duration | 2 semesters | ||||||||||||||
Credits | 12 (ECTS) | ||||||||||||||
Course Level | MSc | ||||||||||||||
Examination | oral examination No aid allowed Description of Examination: 13-point scale, external examiner Dates of Exam: Description of Examination: Projektrapport vægtes 1/4 af eksamen | ||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 ugers ekskursioner/øvelser sammen med Skov- og Naturressourceplanlægning, 6 endagsekskursioner | ||||||||||||||
Block Placement | E5, efterår Holdes sammen med 095948/49 (kun tirsdag) | ||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||
Kurset skaber en grundlæggende forståelse for, inden for hvilke rammer skoven som økologisk system kan styres, og hvilke styringsmidler der findes. Rammerne defineres ud fra biologiske såvel som socio- og økonomiske kriterier. Der lægges vægt på det langsigtede perspektiv ved styringen såvel som på balancen mellem benyttelse og beskyttelse af skov (bæredygtighed). Der fokuseres på skovdyrkning under danske forhold, men målet er at studerende ser dansk skovdyrkning i et internationalt perspektiv. | |||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||
Der gives en dyrkningshistorisk gennemgang, hvor skiftende tiders behov for og forventninger til skoven belyses. Herunder lægges vægt på skovens mange funktioner (træproduktion, naturbeskyttelse, friluftsliv, grundvandsbeskyttelse, kulturhistorie mv.) og på mulighederne for gennem skovdyrkningen enten at integrere eller differentiere de mange funktioner. Principper og metoder til at styre skoven som økologisk system behandles grundigt. Det drejer sig her om valg af genetisk materiale gennem brug af træart, proveniens og forædling; valg og gennemførelse af bestandspleje og skovopbygning; valg af midler og metoder til påvirkning af dyrkningsgrundlag (mikroklima, jordbund), især i relation til foryngelse af eksisterende skov og rejsning af ny skov. Der lægges særlig vægt på at beskrive principper og metoder i det spænd, som findes fra den egentlige naturskov over naturnære dyrkningsformer, klassisk højskovsdrift til stærkt styrede dyrkningssystemer. I Danmark såvel som andre steder i verden drives skovene under vidt forskellige økologiske rammebetingelser og med vidt forskellige formål. Den studerende skal gennem kurset blive i stand til at analysere almindeligt forekommende skovsituationer og anvise skovdyrkningsmæssige muligheder og biologisk/tekniske metoder tilpasset den økologiske situation og det aktuelle driftsformål. Skovene udgør en vigtig naturressource for samfundet og er samtidig et vigtigt økonomisk aktiv for den enkelte private skovejer. Den studerende skal gennem kurset lære at anvende sin viden til at påvirke og udvikle skoven med sigte på at opfylde såvel privatøkonomiske som samfundsmæssige forventninger. De studerende udarbejder projektopgaver med udgangspunkt i aktuelle praktiske problemstillinger fx på et skovdistrikt, en forvaltning, en skovejer eller et politisk problem. Dette sigter mod at træne de studerende i at håndtere komplicerede skovøkologiske problemstillinger og levere gennemtænkte, afbalancerede og realistiske løsningsmodeller tilpasset en verden fyldt af konflikter, forskelligartede holdninger og modstridende interesserer. | |||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||
Der undervises gennem forelæsninger, øvelser og ekskursioner, som sigter på at give en sammenhængende forståelse af skovdyrkningens muligheder og konkret viden om skovdyrkningens metoder. Forårssemestret sigter primært på tilegnelsen af skovdyrkningens metoder og teknikker og samlæses med faget Skovdyrkningens biologi og teknik på 4. semester. Efterårssemestret fokuserer på komplekse problemstillinger, interessemodsætninger, problemanalyse og konflikthåndtering, hvor skovdyrkning ses i en større økonomisk, økologisk og social sammenhæng. Skovdyrkning samt Skov- og Naturressourceplanlægning undervises tidsmæssigt sideløbende under hensyntagen til størst mulig samordning mellem kurserne. Det kommer især til udtryk i efterårssemestret, hvor skovdyrkning og planlægning integreres fuldt ud i gennem afholdelse af faglige workshops, projektarbejde, ekskursioner og koordinerede forelæsninger. Gennem ekskursioner og øvelser i skoven afholdt i fællesskab med Skov- og Naturressourceplanlægning, formidles en forståelse for hvorledes de skovdyrkningsmæssige muligheder er med til at afstikke rammerne for såvel kort- som langsigtede planer for skovdriften. Tilsvarende formidles gennem øvelser og ekskursioner forståelse for skovdyrkningen som et middel til at nå de fastsatte mål for skovdriften. Gennem det integrerede kursusforløb opleves, hvordan skovdyrkningen danner grundlag for den løbende planlægning og samtidig udgør redskabet til den praktiske udmøntring af de lagte planer. | |||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||
Jørgen Bo Larsen, jbl@life.ku.dk, Danish Centre for Forest, Landscape and Planning/Forestry and wood products, Phone: 35331688 Jens Emborg, jee@life.ku.dk, Forest & Landscape Denmark/Unit of Forestry, Phone: 35331744 | |||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||
Study Committee FL | |||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||
| |||||||||||||||