Inst. for Økonomi, Skov og Landskab (2003/2004) | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Kandidatkursus | ||||||||||||||
Eksamen | mundtlig eksamen med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: Der gives en samlet karakter for projektrapport og mundtlig eksamen. Beskrivelse af eksamen: | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | 1 skemamodul 5½ øvelsestimer ugentlig | ||||||||||||||
Blokplacering | E2, efterår Mandag 11-17 | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 055912 Planteanvendelse 118011 Grafisk præsentationsteknik | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Kurset Videregående planteanvendelse¹ sigter mod at give de studerende viden om flere mindre eller havemæssige planter, end den viden, der er opnået i forudsætningskurset Planteanvendelse¹. Desuden sigtes der mod, at man såvel arkitektonisk som vækstmæssigt ideelt - skal kunne kombinere og anvende hele spekteret af planter, typisk ved at udarbejde planteplaner. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
De plantegrupper, der især indgår i kurset Videregående planteanvendelse¹, er planter til indendørs brug, roser, løg- og knoldvækster, slyng- og klatreplanter, en- og flerårige urteagtige planter samt finere buske og træer. For at få større forståelse og indsigt i plantesammensætning analyseres eksisterende plantninger ved friarealer. Plantningerne betragtes ud fra følgende synsvinkler: Plantningens opbygning som arkitektonisk element, både set i forhold til det omgivende miljø og internt; plantningens rekreative eller naturformidlende betydning; plantningens sammensætning i forhold til de enkelte planters vækstkrav og vækstmåde. Under øvelserne udarbejdes såvel skitser til planteplaner som egentlige planteplaner, dvs. arbejdstegninger til plantearbejdets udførelse. Sådanne planer angiver mængder,artssammensætning, fordeling, plantestørrelser, plantetæthed. Ved kursets afslutning skal den studerende kunne: beskrive idé og motiv for plantevalg og -sammensætning de udvalgte øvelsesopgaver, redegøre for skalaforhold, struktur, rumlighed, rytme i plantesammensætningen via illustrations-planer entydigt redegøre for placering, antal, latinsk og dansk plantenavn, plantens planteskolestørrelse og kvalitet samt udvokset størrelser, plantetæthed i en planteplan med planteliste redegøre for etablering og pleje tolke og vurdere andres planteplaner. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset består af forelæsninger, øvelser og ekskursioner. I forelæsningerne og på ekskursioner formidles viden om planter, eksisterende plantninger beskrives og analyseres. Lysbilleder og levende plantemateriale benyttes i undervisningen. Ved øvelserne udarbejder de studerende skitser til planteplaner samt planteplaner. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
Liste over anbefalet litteratur udleveres ved kursusstart. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Jane Schul, jane@schul.dk, Center for Skov, Landskab og Planlægning/Parker og Urbane Landskaber, Tlf: 45425090 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn FL | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||