055912 Design with Plants

Details
Department of Economics and Natural Resources (2003/2004)
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits18 (ECTS)
Course LevelBSc
 
Examinationoral examination


Aid allowed

Description of Examination: 13-point scale, external examiner



Description of Examination:
Dates of Exam:
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 2 skemamoduler Øvelser: 8 timer pr uge
 
Block PlacementF4 ,forår

F5, forår
Tirsdag og fredag 13-17

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites055118 Botany for Landscape Architects, Basic
035711 Soil Science
115428 Landscape Planning & Design
 
Course Objectives
Kursets formål er at få en grundlæggende forståelse og indsigt i anvendelse af planter og vegetationstyper i forbindelse med etablering, udvikling og pleje af plantninger i byen og det åbne land. Kurset omfatter såvel indsigt i plantningernes indre struktur og opbygning som deres funktionelle, æstetiske og økologiske funktion i miljøet.
 
Course Contents
Kurset har fokus på vegetationstyperne, der behandles i forelæsninger, ekskursioner og øvelser. Øvelserne omfatter analyser af plantemiljøer og skitseopgaver, der kan omfatte skitseprojekter for plantninger i gademiljøer, parkmiljøer og skovmiljøer.
De primære vegetationstyper, der behandles er:
* Tætbyens vegetation - gadetræer og planter på bygninger.
* Alléer og vejtræer i landskabet.
* Hegnsplantninger i landskab og byområder.
* Busk- og hækplantninger i have og park.
* Skovbevoksninger
* Græsbevoksninger

Vegetationstyperne belyses i forhold til følgende emner:
* Plantematerialets herkomst, forædling, produktion, navngivning, frø- og klonkilder, sygdomme og skadedyr.
* Væstbetingelser og streassfaktorer som saltforurening, jordkomprimering, vandstress og luftforurening.
* Planlægning og etablering af planter, herunder udarbejdelse af beplantningsplaner med angivelse af artssammensætning og artsfordeling, plantetæthed, plantestørrelse og plantetidspunkt.
* Udvikling og drift. Udtynding, beskæring og foryngelse af bevoksningen.
 
Teaching And Learning Methods
Kurset kræver en arbejdsindsats på 540 timer (18 x 30 timer), hvoraf knapt halvdelen er skemalagte med lærermedvirken. De skemalagte dage omfatter tirsdage og fredage med forelæsninger om formiddagen og øvelser, ekskursioner eller kritikker om eftermiddagen. I forelæsningerne gennemgås med lysbilleder en række eksempler, hvor de forskellige vegetationstyper diskuteres i relation til deres anvendelse gennem historien, den arkitektoniske funktion, problemer og udviklingsmuligheder. Dette følges op gennem ekskursioner til de forskellige vegetationstyper. Øvelserne gennemføres normalt i grupper med assistance af vejleder, og grupperne kritiserer hinandens opgaver.
 
Course Litterature
Bengtsson,R.(1998):Stadsträd från A-Z, Stad och Land nr 154:1998.
Danmarks Natur, bind 9:Det bebyggedeland(1979), Politikens forlag.
Attwell,K. m.fl.(1993):Facadebeplantning. Bygge- og boligstyrelsen.
Fritzbøger,B.(1998):Det åbne lands kulturhistorie. DSR-forlag.
Hauxner,M.(1993):Fantasiens have. Arkitektens forlag.
Havens Planteleksikon (1997), De samvirkende Haveselskaber.
Juul,J.O.m.fl.(1998): Kvalitetsbeskrivelse for drift af grønne områder. FSL 1998.
Mikkelsen,V.(1980):Planteøkologi og danske plantesamfund, 3. forøgede udgave. DSR forlag,KVL
Olsen,I.A.(1999):Plante i Miljøet, 2. forøgede udgave. Forlaget Grønt Miljø.
Plantesygdomme og skadedyr (1995),Planteinfo.
Naturplejestrategi (1999) Skov- og Naturstyrelsen
Schul,J.(1999): Hvilken plante hvor. Politikens forlag.
Vedel,H.Lange,J.( ): Træer og buske i landskabet. Politikens forlag.
 
Course Coordinator
Error. Person Not Found 
 
Study Board
Study Committee FL
 
Course Scope
lectures84
project work112
Excursions24
preparation280
examination40

540