Department of Agricultural Sciences | |||||||||||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||||||||||
Credits | 9 (ECTS) | ||||||||||||||||||||
Course Level | Joint BSc and MSc | ||||||||||||||||||||
Examination | continious evaluation of practical reports Aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: 100% af karakter fra skriftlig eksamen Description of Examination: Mindst 80% af øvelsesrapporter skal være bestået som forudsætning for deltagelse i skriftlig eksamen | ||||||||||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 4 timer ugentlig. Kurset udbydes for sidste gang i studieåret 2003-2004. | ||||||||||||||||||||
Block Placement | E1, efterår Torsdag 13.15-16.30 | ||||||||||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||||||||||
Optional Prerequisites | 055511 Plant Growth Factors and Crop Physiology 057518 Plant Biology 055511 Plantevækstfaktorer og Afgrødefysiologi A kan læses sideløbende | ||||||||||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||||||||||
Kurset har det sigte at give en dybdegående indsigt i og forståelse for flerårige frugtbærende planters specifikke fysiologi som baggrund for forståelse og indsigt i dyrkningsteknikkens enkelte elementer med basis i de frugtarter, der kan dyrkes i Danmark. Udgangspunktet er den almindelige, kommercielle dyrkningspraksis med hovedvægt på integrerede og økologiske dyrkningssystemer. Kurset giver også en oversigt over den genetiske variation mellem og indenfor de vigtige frugtarter. | |||||||||||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||||||||||
Kurset henvender sig især til hortonom- og agronomstuderende, som ønsker en generel viden og forståelse inden for frugtområdet. Kurset henvender sig også til andre studerende, der ønsker kendskab til dyrkningsmæssige, fysiologiske og kvalitetsmæssige aspekter vedr. Frugt. Kurset henvender sig desuden til studerende, der ønsker at videreuddanne sig indenfor frugtfysiologi og frugtavl, f.eks. via bachelorprojekt og speciale. Specifikt lægges der vægt på de fysiologiske sammenhænge vedrørende knop- og blomsterudvikling, bestøvning og frugtsætning, frugtvækst, frugtudvikling, post-harvest, fysiologi og aspekter vedrørende frugtkvalitet. Endelig lægges der vægt på aspekter vedrørende frugtkvalitet: Ydre såvel som indre kvalitetsfaktorer behandles med fokus på mulighederne for preharvest påvirkninger via dyrkningen og den fysiologiske baggrund herfor. Indenfor dyrkningsteknikken lægges der særlig vægt på dyrkningstekniske elementer, som er specielle for frugt, som f.eks. grundstammer, beskæring, rodbeskæring og nedbøjning af grene. Desuden gives en beskrivelse og vurdering af emner som plantekvalitet, planteetablering, frugtspecifikke forhold vedrørende jord og jordbehandling, ernæring og gødskning, vand og vanding, klima- og vejrsammenhænge samt høst og lagring. Betydningen for vækst, udvikling, udbytte og kvalitet ved frugt- og bærproduktion i systemer med stærke begrænsninger på anvendelsen af kemiske plantebeskyttelsesmidler belyses, og problemstillinger af særlig relevans for privat havedyrkning af frugt og bær berøres løbende. Ved gennemgangen vurderes ligheder og forskelle indenfor forskellige arter tilhørende kernefrugt, stenfrugt, Ribes, Rubus og jordbær, dog ofte med især æble og i nogen grad solbær og jordbær som eksempelkultur. Sortsvurdering og sortskendskab indgår i begrænset omfang. Kurset giver et begrænset kendskab til områdets specifikke faglitteratur og videnskabelige metoder. | |||||||||||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||||||||||
Fysiologiske, dyrkningstekniske og kulturspecifikke aspekter belyses via forelæsninger. Der lægges speciel vægt på centrale problematikker, indviklede delproblematikker og uddybende eksempler. Dele af fagets problemstillinger og metoder, samt nogle af dets praktisk/ håndværksmæssige funktioner belyses og indøves ved praktiske og teoretiske øvelser. Øvelserne følges op med skriftlig rapportering. Øvelser udføres og afrapporteres i reglen i grupper på ca. 4-6 studerende. Praktisk dyrkning og afsætning m.v. belyses desuden via ekskursioner. | |||||||||||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||||||||||
Christensen, J. Vittrup, P. Hansen og E. Burgård (red.) (1987): Frugt- og bærdyrkning, Gartner-INFO Hansen, Poul (1995): Frugt og bær. Fysiologi og dyrkning. Kompendium. KVL Rådgivningsudvalget for Frugt og bær. Håndbog for Frugt og bæravlere 2002. Desuden uddelte noter og originalartikler. | |||||||||||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||||||||||
Torben Bo Toldam-Andersen, tbta@life.ku.dk, Department of Agricultural Sciences/Crop Science, Phone: 35333411 | |||||||||||||||||||||
Study Board | |||||||||||||||||||||
Study Committee AHJ | |||||||||||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||