Department of Ecology | |||||||||||||
Earliest Possible Year | |||||||||||||
Duration | 1 semester | ||||||||||||
Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Course Level | BSc | ||||||||||||
Examination | written examination No aid allowed Description of Examination: 13-point scale, internal examiner Dates of Exam: | ||||||||||||
Organisation of Teaching | Forelæsning: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer ugentligt | ||||||||||||
Block Placement | E1, efterår Onsdag, torsdag eller fredag 13-15 | ||||||||||||
Teaching Language | Danish | ||||||||||||
Course Objectives | |||||||||||||
Kursets målsætning er at give en introduktion til invertebrat- og vertebratgrupper, overvejende de der er af essentiel interesse for de anvendte jordbrugsfag, fra såvel et produktions- som et rekreativt-forvaltningsmæssigt synspunkt. Hertil kommer en teoretisk indføring i zoologiske deldiscipliner som systematik, anatomi, biologi, udviklingslære m.m. og en praktisk indføring i bestemmelse af dyrearter. | |||||||||||||
Course Contents | |||||||||||||
Zoologi gennemgår de nødvendige forudsætninger for deltagelse i andre kurser med focus på skadedyr og økologi. Viden om en række mindre kendte dyr som protozoer, nematoder, mider etc. er nødvendig for forståelse af interaktioner mellem dyr, og mellem dyr og planter, og dermed også for forståelsen af den omsætningen, der finder sted i et økosysstem. Artskendskab og indsigt i biologi for de grupper af dyr, der ikke er skadedyr, men som indgår i økosystemet som rovdyr, konkurrenter eller stofomsættere, er en nødvendig forudsætning for at kunne deltage i en kvalificeret behandling af centrale problemstillinger vedrørende: Skadedyrs naturlige fjender, forvaltning af dyrearter (f.eks. i forbindelse med husdyrbrug), biotoppleje, miljø, naturformidling, udvikling af nye produktionsnicher etc. | |||||||||||||
Teaching And Learning Methods | |||||||||||||
Centrale områder indenfor de vigtigste dyregrupper og større tværgående problemstillinger vil blive gennemgået i forelæsningsform. De sidste tre uger af kurset er deles kurset, d.v.s. forelæsningerne, op i 3 retninger afhængig af om den studerende i det fortsatte studieforløb har hovedinteresse i: 1.Land- og havebrug (planteavlsorienteret) 2.Skov og landskab 3.Husdyrbrug Øvelserne vil supplere forelæsningerne med dissektion af dyr og brug af bestemmelsesnøgler. | |||||||||||||
Course Litterature | |||||||||||||
Bresciani, J. & Frandsen,F.: Invertebratzoologi, DSR-Forlag, 1997. Haarløv, N.: Hvirveldyr, ASK, 1986. Bresciani, J. & Haarløv, N: Zoologi-Øvelser, DSR-Forlag (4.udgave) | |||||||||||||
Course Coordinator | |||||||||||||
Jørn Reimer Grønvold, jrg@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332676 Holger Philipsen, hp@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332687 Susanne Harding, suha@life.ku.dk, Department of Agriculture and Ecology/Section of Zoology, Phone: 35332675 | |||||||||||||
Study Board | |||||||||||||
Course Scope | |||||||||||||
| |||||||||||||