Kemisk Institut (2003/2004) | |||||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||||
Eksamen | bedømmelse af projektrapport Beskrivelse af eksamen: bestået/ikke bestået, intern censur | ||||||||||||||
Rammer for undervisning | 3 ugers kursus (juni) | ||||||||||||||
Blokplacering | 3-ugerskursus juni | ||||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 076711 Levnedsmiddelkemi | ||||||||||||||
Begrænset deltagerantal | Max 30 | ||||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||||
Formålet med kurset er at give et teoretisk og praktisk kendskab til reference- og rutinemetoder til analyse af levnedsmidler. Kurset henvender sig til studerende, der ønsker at kvalificere sig til ledelse og ansvar for gennemførelsen af levnedsmiddelanalyser og til at gennemføre udvikling af analysemetoder, det være sig i en kontrolfunktion, til fastlæggelse af næringsværdi eller som et middel til kvalitetssikring i en levnedsmiddelproduktion. | |||||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||||
Kurset omfatter 1. Metoder til bestemmelse af makrokomponenter i levnedsmidler: vand, protein, fedt, kulhydrater, fibre, energi. 2. Metoder til bestemmelse af mikrokomponenter, både positive som vitaminer, aromastoffer og essentielle sporelementer, og negative som toksiner, medicin- og pesticidrester samt skadelige grundstoffer ("tungmetaller"). Tilsætningsstoffer. 3. Metoder til bestemmelse af kvalitetsparametre, herunder hydrolytisk og oxidativ status, samt konsistensegenskaber. 4. Validering af analysemetoder. 5. Kvalitetssikring i laboratoriet. | |||||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||||
Kurset omfatter en række forelæsninger/diskussioner, hvor de væsentligste dele af kursets indhold gennemgås. Forelæsningerne støttes af teoretiske øvelsesopgaver, der skal være gennemført, før projektopgaven kan godkendes. Der indgår en halv- eller heldagsekskursion til et levnedsmiddelanalyselaboratorium. Den enkelte studerende eller højst to sammen udfører en projektopgave omfattende afprøvning/optimering af en specifik analysemetode, eller afprøvning/validering af 2-4 forskellige analysemetoder. Der udarbejdes rapport omfattende metodens/metodernes teori og eksperimentelle afprøvning. Rapporten præsenteres for og diskuteres med hele holdet for aflevering til bedømmelse. | |||||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||||
S. Suzanne Nielsen (ed.): Introduction to the Chemical Analysis of Foods. 2. udg., 1998. | |||||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||||
Error. Person Not Found Søren Storgaard Jørgensen, sstj@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab, Tlf: 35332412 | |||||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||||
Studienævn LSN | |||||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||||
| |||||||||||||||