| Department of Plant Biology | |||||||||||
| Earliest Possible Year | |||||||||||
| Duration | 1 semester | ||||||||||
| Credits | 6 (ECTS) | ||||||||||
| Course Level | MSc | ||||||||||
| Examination | written examination Aid allowed Description of Examination: pass/fail, internal examiner Dates of Exam: | ||||||||||
| Organisation of Teaching | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge | ||||||||||
| Block Placement | E5, efterår | ||||||||||
| Teaching Language | Danish | ||||||||||
| Optional Prerequisites | 057518 Plant Biology | ||||||||||
| Course Objectives | |||||||||||
| Kursets målsætning er at give en grundig indføring i vigtige plantebiokemiske forskningsområder og samtidig i forelæsningerne trække de arbejdsmetoder frem, som anvendes inden for plantebiokemien, og som er centrale for, at de beskrevne resultater har kunnet opnås og anvendes i moderne plantebioteknologisk forædlingsarbejde med henblik på udvikling af fremtidens kulturplanter. | |||||||||||
| Course Contents | |||||||||||
| Forelæsningsrækken vil være bygget op således, at den belyser følgende fire helt centrale plantebiokemiske hovedtemaer: * Planters evne til at udføre fotosyntese og dermed udnytte carbondioxid som eneste kulstofkilde * Planters evne til ud fra nitrat at producere et utal af nitrogenholdige forbindelser, heriblandt de for mennesker og dyr essentielle aminosyrer og naturstoffer * Planters syntese af en kraftig cellevæg, der gør planterne i stand til at stå oprejst uden skelet og muskler og samtidig udgør en barriere mod patogener * Planter er stationære og må derfor have stor adaptationsevne Mere specifikke emner for forelæsningerne vil således være: Fotosyntese og fotoinhibering; optimering af kulhydratomsætningen; produktion af funktionelt modificerede stivelser i planter; optimering af planters overfladevoks; plantecellevæggens biopolymerer, deres struktur og funktion; kvælstofmetabolismen; symbiotisk nitrogenfixering; naturstoffers dannelse og funktion med hovedvægt på phytin og phytase; cyanogene glucosider og glucosinolater. Efter gennemførelse af kurset vil den studerende være i stand til: * at udnytte den opnåede viden til planlægning af eksperimentelt plantebiokemisk arbejde i form af temaprojekter eller specialer. * bedre at kunne gennemanalysere, hvorvidt den eksisterende viden, der er til rådighed på et givent felt, faktisk danner en tilstrækkelig baggrund for, at det konsensusbillede, der f.eks. ofte fremstilles i lærebøger, er underbygget og hvorvidt der kan drages generelle konklusioner på baggrund af de opnåede enkeltresultater. | |||||||||||
| Teaching And Learning Methods | |||||||||||
| Emnerne gennemgås i forelæsningsform af forskellige forelæsere med direkte forskningserfaring på de respektive områder. | |||||||||||
| Course Litterature | |||||||||||
| B.B. Buchanan. W. Gruissem & R.L. Jones. 2000. Biochemistry & Molecular Biology of Plants. American Society of PLant Physiologist, Rockville, Maryland. | |||||||||||
| Course Coordinator | |||||||||||
| Birger Lindberg Møller, blm@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Plant Biochemistry Laboratory, Phone: 35333352 | |||||||||||
| Study Board | |||||||||||
| Course Scope | |||||||||||
| |||||||||||