035910 Plant Biochemistry

Details
Department of Plant Biology
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits6 (ECTS)
Course LevelMSc
 
Examinationwritten examination


Aid allowed

Description of Examination: pass/fail, internal examiner

Dates of Exam:
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1 skemamodul pr. uge
 
Block PlacementE5, efterår
 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites057518 Plant Biology
 
Course Objectives
Kursets målsætning er at give en grundig indføring i vigtige plantebiokemiske forskningsområder og samtidig i forelæsningerne trække de arbejdsmetoder frem, som anvendes inden for plantebiokemien, og som er centrale for, at de beskrevne resultater har kunnet opnås og anvendes i moderne plantebioteknologisk forædlingsarbejde med henblik på udvikling af fremtidens kulturplanter.
 
Course Contents
Forelæsningsrækken vil være bygget op således, at den belyser følgende fire helt centrale plantebiokemiske hovedtemaer:
* Planters evne til at udføre fotosyntese og dermed udnytte carbondioxid som eneste kulstofkilde
* Planters evne til ud fra nitrat at producere et utal af nitrogenholdige forbindelser, heriblandt de for mennesker og dyr essentielle aminosyrer og naturstoffer
* Planters syntese af en kraftig cellevæg, der gør planterne i stand til at stå oprejst uden skelet og muskler og samtidig udgør en barriere mod patogener
* Planter er stationære og må derfor have stor adaptationsevne
Mere specifikke emner for forelæsningerne vil således være: Fotosyntese og fotoinhibering; optimering af kulhydratomsætningen; produktion af funktionelt modificerede stivelser i planter; optimering af planters overfladevoks; plantecellevæggens biopolymerer, deres struktur og funktion; kvælstofmetabolismen; symbiotisk nitrogenfixering; naturstoffers dannelse og funktion med hovedvægt på phytin og phytase; cyanogene glucosider og glucosinolater.
Efter gennemførelse af kurset vil den studerende være i stand til:
* at udnytte den opnåede viden til planlægning af eksperimentelt plantebiokemisk arbejde i form af temaprojekter eller specialer.
* bedre at kunne gennemanalysere, hvorvidt den eksisterende viden, der er til rådighed på et givent felt, faktisk danner en tilstrækkelig baggrund for, at det konsensusbillede, der f.eks. ofte fremstilles i lærebøger, er underbygget og hvorvidt der kan drages generelle konklusioner på baggrund af de opnåede enkeltresultater.
 
Teaching And Learning Methods
Emnerne gennemgås i forelæsningsform af forskellige forelæsere med direkte forskningserfaring på de respektive områder.
 
Course Litterature
B.B. Buchanan. W. Gruissem & R.L. Jones. 2000. Biochemistry & Molecular Biology of Plants. American Society of PLant Physiologist, Rockville, Maryland.
 
Course Coordinator
Birger Lindberg Møller, blm@life.ku.dk, Department of Plant Biology and Biotechnology/Plant Biochemistry Laboratory, Phone: 35333352
 
Study Board
 
Course Scope
lectures42
preparation134
examination4

180