035321 Pedology

Details
Earliest Possible Year
Duration1 semester
 
Credits9 (ECTS)
Course LevelJoint BSc and MSc
 
Examinationwritten examination


Aid allowed

Description of Examination: 13-point scale, internal examiner

Dates of Exam:

Bedømmelse af projektrapport. Projektrapporten indgår ikke i bedømmelsen, men en bestået rapport er forudsætning for at blive indstillet til eksamen.
 
Organisation of TeachingForelæsninger: 1 skemamodul pr uge i 10 uger og ½ skemamodul pr uge i 4 uger. Teoretiske øvelser: 2 timer pr uge. Laboratorieøvelser: 4 timer 3 gange i løbet af kurset. Feltøvelser: 5 timer 3 gange i løbet af kurset.
 
Block PlacementF6, forår
Teoretiske øvelser: mandag eller torsdag 13-15. Laboratorie- og feltøvelser: tirsdag 13-17/18.

 
Teaching LanguageDanish
 
Optional Prerequisites035311 Geology and Soil Science
035711 Soil Science
 
Course Objectives
Kursets mål er at give deltagerne solide kundskaber omkring jordbundens sammensætning, dannelse, udvikling og klassifikation med fokus på jordbundsdannelse og -klassifikation m.h.p. at forstå og udnytte sammenhængen mellem de ydre faktorer, jordbundens egenskaber og dens udnyttelse til forskellige formål.
 
Course Contents
Kurset omfatter samspillet mellem de jordbundsdannende faktorer (det geologiske udgangsmateriale, klimaet, vegetationen, topografien og tiden) og processer (primært erosion, humusdannelse, gleydannelse, mineralisering, forsaltning, forvitring, forsuring, lernedslemning og podzolering) i globalt perspektiv. Forskellige jordbundstyper, deres forekomster og egenskaber gennemgås m.h.p. at kunne vurdere deres egnethed til forskellige former for udnyttelse, primært bæredygtigt have-, land- og skovbrug. En væsentlig del af kurset sigter mod at gøre deltagerne fortrolige med klassificering af jord efter det amerikanske Soil Taxonomy System.
Kurset henvender sig til have-, land- og skovbrugsstuderende samt andre, som ønsker at erhverve solide kundskaber om jord for at kunne forske, planlægge og vejlede omkring rationel jordbundsudnyttelse og bæredygtig arealanvendelse.
 
Teaching And Learning Methods
Ved forelæsningerne gives en afrundet gennemgang af fagets centrale problemstillinger samtidig med at der lægges op til opgaver, som diskuteres og løses ved teoretiske øvelser. Ved felt- og laboratorieøvelserne udføres jordbundsbeskrivelser og -analyser af udvalgte jordbundstyper m.h.p. klassifikation af jordene. Sidst i kurset laves kursusopgave over udleverede profilbeskrivelser og analysedata.
 
Course Litterature
Soil Survey Staff (1999): Keys to Soil Taxonomy. 8th Edition.
O.K. Borggaard (2002): Soil Chemistry in a Pedological Context. 6th Edition.
B.W. Strobel og O.K. Borggaard (2002): Teoretiske øvelser i Pedologi. 4. udgave.
FAO (1990): Guidelines for Soil Profile Description.
 
Course Coordinator
Ole Kragholm Borggaard, okb@life.ku.dk, Department of Natural Sciences/Soil and Environmental Chemistry, Phone: 35332419
 
Study Board
 
Course Scope
lectures36
theoretical exercises24
practicals12
Excursions15
project work30
examination40
preparation113

270