Inst. for Matematik og Fysik (2003/2004) | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, intern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forelæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer ugentligt | ||||||||||||
Blokplacering | E2, efterår Efter aftale | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 025111 Anvendt fysik A 025211 Biofysik | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Studerende ved KVL støder på en lang række forskellige fysiske metoder i forbindelse med projekter og litteraturstudier. Det er kursets målsætning at give de studerende en forståelse for principperne bag sådanne metoder samt deres anvendelser. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Specifikt behandles følgende emneområder (med eksempler på anvendelser): Isotoper (sporstoffer i biologien); dosimetri(genetisk modificering) Røntgendiffraktion (strukturbestemmelse) Røntgenfluorescens (grundstofsammensætning) Lysspredning (partikelstørrelser) NMR (proteinstruktur); Mössbauerspektroskopi og PAC (metalioner i proteiner) UV- og synlig absorption(koncentrationsbestemmelser); fluorescens (karakterisering af biologisk materiale) IR/NIR-spektroskopi (stofidentificering og karakterisering) Derudover vil præferencer og supplerende ønsker fra de studerende blive imødekommet i videst muligt omfang. Kurset indledes med en generel indføring i strålings vekselvirkning med stof, som samtidig bliver et samlende tema i gennemgangen af de enkelte teknikker. Derigennem rustes de studerende til også at forstå metoder og teknikker, som ikke specifikt gennemgås. Efter gennemførelsen af kurset vil den studerende være i stand til: Ud fra en given biologisk problemstilling at kunne foreslå og benytte en (bio-)fysisk (måle-)metode. At kunne fortolke og vurdere muligheder og begrænsninger ved opnåede analyseresultater. Emnerne gennemgås ved forelæsninger og regneøvelser af forskellige forelæsere med direkte forskningserfaring inden for de respektive områder. Der vil blive suppleret med demonstrationer og småeksperimenter. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
De grundlæggende emner gennemgås ved forelæsninger. Ved de teoretiske øvelser arbejder de studerende (under vejledning) med opgaver inden for de relevante områder, enten ved gruppearbejde eller enkeltvis. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
J. Laursen et al, IMF,KVL (2002): Noter ved kursets begyndelse Supplerende litteratur (ej obligatorisk): I. D. Campbell & R. A. Dwek (1984): Biological Spectroscopy. Benjamin/Cummings. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Jens Laursen, jla@life.ku.dk, Institut for Grundvidenskab/Biofysik, Tlf: 35332303 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn AHJ | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||