Inst. for Matematik og Fysik (2003/2004) | |||||||||||||
Tidligst mulig placering | |||||||||||||
Varighed | 1 semester | ||||||||||||
Pointværdi | 6 (ECTS) | ||||||||||||
Kursustype | Fælleskursus | ||||||||||||
Eksamen | skriftlig prøve med hjælpemidler Beskrivelse af eksamen: 13-skala, ekstern censur Eksamensdatoer: | ||||||||||||
Rammer for undervisning | Forlæsninger: 1 skemamodul pr. uge Øvelser: 2 timer ugentligt | ||||||||||||
Blokplacering | F6, forår Efter aftale | ||||||||||||
Undervisningssprog | Dansk | ||||||||||||
Anbefalede forudsætninger | 015311 Matematisk grundkursus | ||||||||||||
Kursets målsætning | |||||||||||||
Kurset skal sætte den studerende i stand til at udføre talbehandling og grafisk fremstilling ved hjælp af regneark, at søge information på Internettet, at fremstille enkle hjemmesider, at forstå databasers opbygning, at oprette og benytte databaser med MS Access og MySQL, at konstruere dynamiske websites med PHP, og at anvende EDB til maskinstøttet løsning af matematiske problemer. | |||||||||||||
Kursusindhold | |||||||||||||
Operativsystemet MS Windows. Talbehandling og grafik med regnearket MS Excel. Internet, World Wide Web, browsere, websider, HTML. Oprettelse og anvendelse af databaser i MS Access og MySQL. Webprogrammering, konstruktion af dynamiske websites med PHP. Maskinstøttet matematik med Maple-systemet. | |||||||||||||
Undervisningsform | |||||||||||||
Forelæsninger. Tilknyttede ugentlige øvelser i computerrum med instruktor. | |||||||||||||
Litteraturhenvisninger | |||||||||||||
Jes Nyhus: Avanceret Excel 2000. IDG Forlag 2000. F. D. Rolland: Start på SQL. IDG Forlag 1998. Thomas G. Kristensen: Start på PHP. IDG Forlag 2001. Dertil noter om Internettet og om Maple. Se kursets hjemmeside for ajourførte oplysninger. | |||||||||||||
Kursusansvarlig | |||||||||||||
Peter Sestoft, sestoft@dina.kvl.dk, Institut for Grundvidenskab/Matematik og Datalogi, Tlf: 3528 | |||||||||||||
Studienævn | |||||||||||||
Studienævn AHJ | |||||||||||||
Kursusbeskrivelsesomfang | |||||||||||||
| |||||||||||||